Dinosauriejägarna

"Dinosauriejägarna"

”Dinosauriejägarna”

Det är sällan jag hinner läsa några vidare tjocka böcker nuförtiden men plötsligt har det i alla fall hänt! Jag var på biblioteket och hittade ”Dinosauriejägarna” som jag tänkt läsa en lång tid men nu var tiden på något sätt inne.

Dinosaurier var en väldigt stor del av mitt liv under mellanstadieåren. Drömmen var att jag en dag skulle bli en paleontolog och ägna mig helt åt dinosaurierna. Efter att ha gått naturvetenskapligt gymnasium så bytte jag sedan spår i livet och blev så småningom präst istället. Nu har i alla fall dinosaurierna återvänt till mitt liv eftersom mina barn tidigt börjat intressera sig för alla mina gamla konstiga böcker.

Så nu har jag då läst denna spännande bok med vetenskapshistoria. ”Dinosauriejägarna”. Det är en bok om pionjärerna på 1800-talet som var först med att börja ana existensen av nu utdöda djur som levt före oss. Det är en historia med namn som Gideon Mantell och Richard Owen som jag känt till sedan jag var liten men som nu fått konturerna ifyllda med personligheter och slitsam vardagsverklighet. Den ena knäckte förresten både äktenskap och hälsa i jakten på fossil, den andre visade sig ha haft psykopatiska drag och visa de värsta sidorna av akademiskt intrigerande.

Det är också en bok om evolutionsteorins förhistoria och av den anledningen är den relevant för den här bloggen. Vid bokens början blir vetenskapsgrenen geologi långsamt till och det börjar anas att jorden är mycket äldre än man trott med enbart bibeln som källa. Några av vetenskapsmännen gör tappra försök att harmoniera de nya rönen med bibelns skapelseberättelse men det blir allt svårare i takt med att bilden blir klarare. I slutet av boken kommer Darwins lära om det naturliga urvalet att slutligen kasta allt över ända.

Det är ju olyckligt att det under lång tid i många kyrkliga läger framstått som att naturvetenskap och kristen tro inte går att förena. I boken anar man att mycket av det ligger i att de tidiga utvecklingsteorierna kom från Frankrike och förknippades med politisk radikalism. Den ”gudagivna” ordningen i samhället var hotad om naturens skapelseordning var det. I England var dessutom många av de tidiga geologerna präster (som William Buckland som namngav Megalosaurus) och gjorde vad de kunde för att vinna erkännande för sin nya vetenskap utan att skapa en omöjlig situation gentemot kyrkan.

Det är en fascinerande berättelse man får ta del av. Om när man från att ha hittat en eller okänd benbit eller tand började återskapa hela jordens historia!