Bibeln på rätt håll

Igår hade jag en begravning i Grimsås och på minnesstunden efteråt talade jag med en man jag vet är mycket insatt i samernas historia (jag kunde gott nämna hans namn för det förtjänar respekt men jag har å andra sidan inte frågat honom så jag låter bli). Vi talade om den ”vitbok” som Svenska Kyrkan tagit fram och dokumenterat övergrepp som skett mot samerna i. Det visade sig att han varit tillfrågad som författare till ett kapitel men att hälsan satte stopp för det. Han berättade hur som helst mycket intressant från rasbiologins tid och om politiska beslut som inget parti numera vill kännas vid. Svenska kyrkan var delaktig i en hel del dåligheter men det skedde framförallt i egenskap av att prästerna var statstjänstemän som utförde regeringens politik.

Så fick jag höra ett uttryck han brukade använda. Troligtvis ett eget. Han brukade säga att ”det har alltid funnits några som läst bibeln på rätt håll”. Många kanske har fått fram bra konstiga saker och kallat det kristet men det har alltid funnits några som handlat gott också. Kyrkoföreträdare som arbetat hårt för att tjäna människorna i norr och som gjort gott.

Det var fint att tänka på i allt elände som kyrkan varit inblandad i både där och på andra ställen. Det har alltid funnits några som läst bibeln på rätt håll. Måtte du och jag få vara sådana.