10 blandade tankar på söndagen

2. Idag är gör jag min dag i tjänst på ett bra tag och snart börjar semestern. Det är skönt och bra men känns också alltid konstigt varje gång. Å andra sidan brukar man ju vänja sig fort.

3. Idag ska jag få leda mässa och predika i Grimsås (11) och i den fina kyrkan i Dannike (15) eftersom jag täcker upp även i grannförsamlingen Länghem. Det är två fina kyrkor med en trogen skara bedjare. Känns väldigt fint.

4. Och igår fick jag hålla doptal utifrån några passager i Narnia-böckerna. Det är roligt att få göra lite specialdoppredikningar utifrån tillfället när det passar. Igår tror jag det gick bra. Barnet blev framförallt döpt, det är ju det finaste.

5. Förra gången jag hade förberett lite extra såhär fick jag lägga ner innan jag börjat för att dopbarnet skrek oavbrutet. Så kan det också vara. Det barnet blev också döpt och det är ju det finaste.

6. Igår testade jag förresten att cykla elcykel för första gången. Det var min fars cykel och det var en riktigt häftig upplevelse. Det är lite väl långt för mig att cykla till jobbet även med en sådan tyvärr. En dag önskar jag att få skära ner betydligt på bilanvändandet.

7.  Dagens tema för bibeltexterna är inte lätt. Det handlar om ”att inte döma” och sånt är väldigt svårt att tala om. Det är ju inte långt emellan att döma människor och att stå och tala självsäkert om hur det är och hur folk borde leva. Det där är verkligen predikantens ständiga dilemma. Något måste man ju säga även om man sällan kan leva som man lär.

8. Predikan kommer upp här inom kort förstås.

9. Jag har fått lite nytt hopp om att börja lägga upp predikningar i poddform igen. Den som läser framöver får se hur det går. Vilket år som helst.

10. Vad gör du idag? Skriv en kommentar!