Det bästa sättet att vara bibeltrogen

Man kan ju tänka sig att den som läser saker allra mest bokstavstroget är den som också är mest bibeltrogen. Det är dock inte säkert att det är så. Möjligen skulle jag säga att den som är beredd att läsa saker bokstavligt också har bestämt sig i förväg för att inte ducka för kärva saker man hittar utan se bibeltexten som auktoritet i sitt liv. Det är förstås gott att läsa bibeln för att man vill ha vägledning och därför vara beredd att svälja även besk medicin. Men det är inte hela sanningen.

Min favorittes om bibelläsning är att:

Man är som mest trogen mot bibeln om man läser den så som den är tänkt att läsas.

Man är mer bibeltrogen ju mer man anstränger sig att läsa bibeln utifrån dess egna förutsättningar snarare än efter sina egna fördomar om den. Läs poesi som poesi. Om du är osäker på hur man läser poesi så öva på vanliga dikter. Läs berättelser som berättelser och brev som brev.

Det här är inget nytt men jag upplever det som nödvändigt att säga om och om igen. Och dessutom så känns det alltid så roligt och spännande att tänka den tanken. Det gör inte heller bibeln mindre utan snarare större än mig själv.

Vad säger du?

6 svar till ”Det bästa sättet att vara bibeltrogen”

1. Profilbild för Lena P

Instämmer till fullo! Jag menar det blir rätt bisarrt att läsa poesi och brev som om de vore regler och lagar. Bibelns böcker tillhör så många olika genrer, och det blir så fel om man läser dem som om de tillhörde en och samma genre allihop. Det är i alla fall min åsikt som litteraturvetare.

2. Profilbild för Per Jonstoij
    Per Jonstoij

Att läsa Bibeln är att lära känna sina andliga rötter. Ett pågående arbete, en skapelseprocess som fördjupar vår kristna identitet. Upprepning av läsandet av de kända texterna blir en påminnelse om vår gemensamma trosgrund.

Här har du en bra poäng som jag borde fått med på något sätt. Det handlar förstås mer om att vara trogen bibelordet på så sätt att man förbinder sig att leva efter det än bara hur man bäst ska förstå det.

3. Profilbild för Markku
    Markku

Urkristna klarade sig rätt så länge utan NT. Det var den muntliga traditionen som berättades från församling till församling.I en sådan process försvann mycket och några ritualiserade korta berättelser levde vidare. Det är inte alls konstigt att till slut det blev fyra evangelier.

Paulus , Barnabas , Timoteus och Titus var ett team som i olika sammansättningar vandrade runt och höll ihop församlingar lärdoms och disciplins mässigt. Dom vårdade församlingskulturen som blev modellen.Därför massa brev.

När man läser Bibeln är det ändå bra att förstå konteksten hur samlingen uppkom.

Om vi tar t ex Johannes evangeliet ,som förmodligen är mycket och många ”litterär” ger sätt och vis mer kunskap om andemeningen i Jesu liv och undervisning .Just för att det fångar anden ,som är förankrad på relativ få realistiska episoder, i hans och lärjungarnas liv i motsats till synoptiska evangelier vilka är fulla av plats och tid och personer förankrade episoder.

Bland dom viktigaste samatämigheter i skrifterna , evangelierna, Apt och brev, är hur Apt kan berätta hur Paulus mötte Petrus och Jakob, Herren bror. Mötet bekräftas av Paulus själv i sina brev innan Apt hade blivit till. Alltså. Det hade funnits en Jesus som hade en bror och brodern och Petrus kunde bekräfta att det hade funnits en Jesus. Vem och vad Jesus var, är en annan diskussion. Vad jag vill säga är att NT är både historiebok och litterär verk där förekommer märkliga saker men kan ändå fungera som urdokumentet för en religion.

Det ligger mycket i att man förstår så mycket mer om vad bibeln är för bok genom att fundera på vad det är för böcker och varför de skrevs och samlades som de gjorde. Väldigt mycket.