Grotta, källa och kyrka i Öglunda

En bit uppe i backen på den vackra leden finns det en vacker källa som rinner rakt ut ur en öppning i berget och ger friskt och gott vatten. Källor tycker jag mycket om (läs till exempel om källan som bild för treenigheten).

Med lite klättring kan man också titta in i Öglunda grotta vid foten till en brant bergskant. Så pass stor att den går att krypa in i och stå upprät i.

Sedan som ren bonus var det också öppet när vi passerade Öglunda kyrka!

Öglunda hör till Skara pastorat och att få tag i sten kan inte ha varit svårt. Kyrkan är sparsmakat utsmyckad men jag hittade många fina detaljer.

Som det här fina lilla dopkapellet på norrsidan av kyrkan. Mycket vackert!

Det fanns också en liten miniutställning om gamla begravningsseder för barn som dött som nyfödda. Då hade man tydligen blomsterkrona för flickor och krans för pojkar. Och så fanns det små brev som skrivits som hälsning. Hjärtskärande hur gamla än breven är.

Vackrast var ändå de tre fönstren över altaret! Just denna dag sken dessutom solen vackert genom det färgade glaset!

Jesus hjälper de som behöver hans hjälp. Jag tycker om det moderna uttrycket på ansiktena tillsammans med detta att det är gammaldags med glasfönster.

På alla fönstren finns det en ängel överst. Himlen finns inte långt från jorden.

Jag vet egentligen inte exakt vad motiven föreställer men jag gissar på kvinnorna på väg till graven eftersom de ser ledsna ut här? Över dem ser vi…

…också en ängel. Med glädjebud som förändrar allt.

Det sista fönstret föreställer i alla fall tydligt tre av Jesu liknelser. Den förlorade sonen, det bortkomna fåret och såningsmannen.

Har du varit i Öglunda kyrka eller på leden intill? Skriv en rad!