Gammelgården och bykyrkan i byn som heter By

Jag tycker om gamla hembygdsgårdar där man får se på gamla föremål. Här fanns det också gamla dalamålningar med bibelmotiv på väggarna. Vackrast var kanske den här bilden som (det kan väl alla se? ;)) föreställer hur drottningen av Saba kommer för att besöka den vise kung Salomo för att se hans rike och ta del av hans vishet. Kanske att det inte såg ut exakt så för tretusen år sedan i orienten men fint ändå!

”Låter barnen komma till mig och förmener dem icke, ty sådana hörer Guds rike till”.

En kvinna kommer med väldigt välklädda små barn (eller minivuxna ser det mer ut som, det hade man kunnat predika utifrån) till Jesus. Också gammelgården i By.

Vi ska snart gå vidare till By kyrka men vi tar en titt på Jesus inför Pontius Pilatus också.

Kyrkan i By ser ut såhär utanpå. Just denna dag hände det mycket i byn och i kyrkan pågick både barnteater och annat. Insidan gömde en oväntad skatt!

Det är en stor kyrka och som det ser ut var den nu iordning för någon musik eller teaterföreställning. Mina ögon drogs genast till det magnifika altarskåpet!

Jag har läst mig till att skåpet är från 1500-talet och gjort av mäster Jan Bormann i Bryssel. Mängder av fina utskurna detaljer och förgyllt med bladguld. De vackra sniderierna syntes inte under fastan när skåpet var stängt.

Målningarna på sidan är också vackra. Som denna där Jesus både blir begraven, befriar dödsrikets fångar och uppstår på tredje dagen på liten yta!

Och så mitt favoritmotiv Kristi himmelsfärd! Det är så absurt och roligt med fötter som försvinner upp i himlen.

Här är en närbild på folkmassan som får Pilatus (den sure mannen i röd hatt) att korsfästa Jesus!

Och så själva korsfästelsescenen. Helt magnifikt hantverk.

Man kan också lägga märke till några ovanliga motiv i kyrkfönstren framme i koret. Här en liten dopfamilj och präst i kaftan och slängkappa.

På andra sidan ett vackert brudpar som blir välsignade.

Sen avslutar vi denna rundvisning med den här tavlan nära kyrkporten. Först ett förmanande ordspråk från bibeln och så denna man som sitter i stocken och borde komma på bättre tankar i sitt liv.

”Se uppå mig, och vakta dig”

Har du varit i By kyrka? Skriv en rad!