11 blandade tankar på söndagen

3. Som präst hänger man ibland upp sina minnen på predikotexterna. Idag är det nionde söndagen efter trefaldighet och temat för bibeltexterna är ”goda förvaltare”. Det betyder att förrförra gången det var just den här evangelietexten var dagen då jag välkomnades och predikade i Götene kyrka för sex år sedan. Som sagt, sånt kan också sitta i predikotexterna om man är präst.

4. Jag minns det för övrigt som att jag lyckades reda ut den här väldigt knepiga texten rätt bra. Jesus drar sig inte för att ta en småskurk som gått exempel den här gången, men så handlar det om att vi gärna kan lura mammon om vi får chansen.

5. I torsdags ledde jag faktiskt gudstjänst i alla fall, musikgudstjänst tillsammans med min fru i Ulricehamns kyrka. Responsen från de som var där var väldigt värmande så det känns väldigt fint att se tillbaka på. Sakta vänjer jag mig vid även den rollen.

6. Men det är också väldigt skönt att vi har nått slutet på raden av våra musikuppdrag nu. Det tar ändå mycket energi och vånda att förbereda och att få öva på musik hemma är varken lätt när barnen är vakna eller när de sover.

7. En rolig grej var också att jag lyckades glömma fiolstråken kvar senast vi spelade i Hössna prästgård och sedan dess har den alltså legat på Ulricehamns pastorsexpedition och väntat på mig. Nu har jag fått tillbaka den. Och inte gick den sönder en enda gång fast de är så ömtåliga.

8. Jag har faktiskt suttit sönder en stråke en gång när jag var barn. Det var inte särskilt roligt för de kostar en hel del pengar även om man kan tycka att de bara är en liten pinne med hästhår.

9. Apropå minnet av Götene så har det också passerat tvåårsdagen sedan jag började min tjänst i Dalstorp. Tiden går sin gilla gång hela tiden.

10. Se på ”uppfinnaren” på svtplay. Det är verkligen ett liv en del av mig skulle vilja leva.

11. Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!