Vandrarnas kapell i Tivedstorp

Tiveden är en bygd som ligger mig varmt om hjärtat. Jag vet att jag passerat Tivedstorp en gång på en ensamvandring men annars har jag mest hört talas om platsen. Jag vet att det tidigare varit IMs gård men som jag förstod det är det nu mer ett vanligt vandrarhem med café. Men kapellet finns kvar som ni ska se.

Vi kom vandrande med barn och allt från Tivedshållet, i sällskap med Simon som syns här på bloggen ibland. Det är verkligen mycket vackra skogar och stigar. Alla borde besöka Tiveden tycker jag. Jämnt.

Tivedstorp ligger i en gammal röjning mitt i skogen där någon gång för länge sedan svedjebrukande finnar slitit med att odla upp vildmarken mot att få egen jord att leva av. Nu är det vackra ängskullar med utspridda hus på. Där finns denna klockstapel och bredvid den finns detta hus.

”Vandrarnas kapell” ligger i en traditionell liten ladulänga och huset ser inte på något sätt ut som en kyrka utanpå, förutom korset då.

Jag tilltalas väldigt av att det är ett litet och enkelt rum med enkla men fina dekorationer som knyter an till livet i skogen. Som predikstolen och dopfunten av trä och den timrade väggen.

Av någon anledning börjar jag bli svag för vävda bilder i kyrkokonsten. Här ser vi ju också ett av mina favoritmotiv, Jesus ställer fram ett barn som föredöme inför lärjungarna och säger att den som är liten är den störste.

På altaret ligger passande nog en bild på den helige Franciskus. Inget kunde passa bättre.

Har du minnen från Tivedstorp och kapellet där? Skriv hemskt gärna en rad så att jag får veta lite mer!