Friheten, fracken och hjälmen

Igår höll jag den här predikan på gudstjänsten i Dalstorp. Eller hälften i alla fall för jag delade på predikan med min kollega Ulf Södahl. Det var ett försök att tala lite enklare eftersom vi hade konfirmandinskrivning och jag får nog säga att det jag verkligen sade i kyrkan förhöll sig väldigt fritt till det som står skrivet här men berättelsen om fracken och om hjälmen var i alla fall med. Det är möjligt att de finns på bloggen sedan förut men i så fall har jag verkligen börjat tappa greppet om vad jag publicerat här eller inte. Hoppas hur som helst att det här kan vara till glädje för dig.

12 efter tref 2017, Friheten i Kristus

När jag hör om kristen tro och frihet så tänker jag på två saker jag varit med om. Jag tänker på en frack och på en cykelhjälm.

När jag var i tjugoårsåldern hörde jag en man från Frankrike berätta om varför han levde som han levde, han levde nämligen i kloster och på ett ganska speciellt sätt, och det var han som talade om fracken.

Han hade på något sätt blivit bjuden på middag till borgmästaren, de har visst såna i Frankrike. Och han skulle ha på sig frack för det var ett väldigt fint kalas. När han gick till festen fick han se en person som gick rätt illa på gatan och ungefär där de möttes så var det en stor och lerig vattenpöl.

Det gick bra och de kom förbi vattenpölen båda två och egentligen hände inget speciellt men han som berättade sa att den här händelsen fick honom att tänka mycket. Det hade ju kunnat hända att den lite skraltige mannen hade ramlat ihop rätt i vattenpölen och blivit lerig, och här kom han i sin frack på väg till finkalas. Hade han kunnat stanna och hjälpa honom då? Då hade han ju blivit lerig själv och inte kunnat gå på festen sedan.

Så för honom var fracken som en symbol för de omständigheter som vi lever i. Han kom på att han ville ordna sitt liv så att han inte skulle hindras att göra sådant han visste var rätt och gott av olika saker som band honom. Och när jag lyssnade på honom hade han väldigt enkla kläder och levde ett enkelt liv. Han kunde ha tid för de han mötte. Han behövde inte bindas av lån på huset så han måste jobba mycket eller av att han måste få bra betyg eller så utan det enda han var bunden till var sin tro, och den var en del av honom själv.

Nu är ju inte jag någon munk utan lever i den vanliga världen men man kan ju inspireras av hur han tänkte och önska att få leva utifrån det man verkligen tycker betyder något.

Jag har en annan historia. Jag var kanske 23 eller nåt och ledare på ett konfirmandläger på sommaren. Vi skulle ha själva konfirmationen i en kyrka en bit bort så alla måste cykla när vi skulle dit och öva till den. Konfirmanderna kom från olika håll i landet, en tjej som var från Uppsala var lite sur över att det var tvång på cykelhjälm på lägret och frågade mig lite surt: Har du verkligen cykelhjälm hemma med Tomas? Och då, lätt som en plätt slank det ut en lögn ur mig. Jajamen , det är klart jag alltid har sa jag. Men det brukade jag inte alls det.

Sen kom jag på att hon ju bodde i Uppsala precis som jag gjorde då. Jag kan ju möta henne där när jag är ute och cyklar. Och från den dagen cyklade jag alltid med hjälm i Uppsala. Man kan undra vad det här har med frihet att göra men jag tror att det har det. Man är mer fri när man lever efter det man tror på och inte måste hålla på med något dubbelspel och luras.

För mig är Jesus en hjälp med att få ihop mitt liv till den jag vill vara. Jag kan tänka på honom och känna det ganska förmanande. Hur tycker Jesus jag skulle göra nu så att jag lever ett gott liv, och samtidigt så är han så tålmodig och hjälper mig när det inte blir så.

Idag har vi lyssnat på bibeltexten från gamla testamentet som handlade om att vila. Gud uppfann helgen kan man säga, vi finns inte bara här för att jobba och gno utan för att också få glädja oss över livet och hinna med att ha roligt tillsammans.

Och vi hörde om lärjungarna som plockade ax på fältet om sabbaten. Det fanns många regler på Jesu tid om hur man skulle leva och att man inte fick jobba på vilodagen och Jesus säger inte att det är dåligt men att vi ska komma ihåg att alla de där grejerna inte finns för sin egen skull utan för att göra livet bättre för oss. Inte för att vi ska behöva gå hungriga, då blir det fel. Så är det nog med väldigt många saker nuförtiden också. Vi måste hänga med i det ena och det andra och vara tränade och smarta och allt och allt det är ofta väldigt bra saker men vi kan tappa bort vad det handlade om från början, att det handlar om att ha roligt och njuta av livet och tacka Gud för det.