Det underbara i att se Dalstorp från ovan

Under sommaren har många kunnat se vackra flygfoton över vår bygd på nätet. Som församlingspräst är jag förstås glad att det är en dalstorpsbo som tagit dessa vackra drönarbilder även om fotona tagits på olika platser.

Det är vackert och ovant att se på världen från ovan. Man kan se hur olika platser ligger i förhållande till varandra på ett sätt som man inte kan se när man traskar runt nere på marken. På många sätt är det också så med livet. Vi har inte så mycket överblick utan ser det vi har precis framför oss och det som är aktuellt just nu. Och det går rätt bra att leva så men ibland behöver vi få se att världen är större.

Präst som jag är så försöker jag öva mig i att se på världen ”från ovan” eller i ett större perspektiv. Varifrån kommer vi och vart är vi på väg? Vad är det som är viktigt på riktigt? Jesus säger också till sina lärjungar att de ska höja blicken. Det behöver vi göra ofta så att vi får rätt proportioner på saker och ting.

Men det finns ett perspektiv till som är viktigt. I en kyrklig barnsång brukar vi sjunga:

”Bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud”

En riktigt bra barnsång kan innehålla mer vishet än det mesta och så är det hur som helst med just de orden. Det finns så mycket som man måste titta nära och noga för att kunna se. Det gäller att sakta ner eller helt stanna upp en stund så att man inte missar när ett viktigt ögonblick kommer. Då kan man upptäcka under. Det finns så många under i världen, det är bara att vi så lätt missar dem. Själv tänker jag på de gånger i mitt arbete då jag fått ta del av ett helt liv i ett enda, kort samtal. Då gäller det att stanna upp och lyssna noga.

Både den som ser långt som en örn och den som ser nära som en myra kan få känslan av att vara på helig mark. Tänk att allt det här fanns här hela tiden och så har jag inte märkt det förrän nu. Ibland sägs det att vi lever i en tid som håller på att förlora förmågan att förundras. Det får förstås inte ske, det tycker vi nog oavsett tro. Vi måste kämpa emot. Jag tror att detta att ömsom höja, ömsom sänka blicken kanske är det bästa sättet som finns. Vad tror du?