Utskriven ur historien

Såsom mycket intresserad av kyrkans medeltida historia i Sverige (vilket jag skrivit mycket om förr här på bloggen) har jag ofta tänkt på en konstig sak i samband med de många medeltidsarrangemang som finns, eller hos medeltidsintresserade människor i gemen.

Religionen fattas. I stort sett.

Det gjorde den inte på medeltiden. Det är nog svårt för oss att ens tänka oss riktigt hur genomdränkt samhället var av kristen tro, det var liksom Gud som var det som höll samman hela världsbilden. Så det blir ju lätt så att när vi ser tillbaka på medeltiden så ser vi liksom på den som om de varit som vi är nu.

Jag läste ännu en väldigt tänkvärd krönika av Joel Halldorf: ”Sverige blev bara sekulärt på ytan”. Där skriver han om att det faktiskt är likadant i senare historia också, i det här fallet 1900-talets. Kyrkans män (som det ju var) dominerade kulturlivet och lästes ofta betydligt mycket mer än vanliga författare i samma tid men i historieböckerna finns de inte med. Man har inte skrivit med dem. Eller skrivit ut dem för att man i förväg bestämt sig för att religion är irrelevant. Nu finns det visserligen en egen disciplin som heter kyrkohistoria men det spelar egentligen ingen roll här tänker jag för bilden blir skev när man inte förmår hålla ihop bilden.

Drar man det ännu längre så är kyrkan också utskriven ur samtidens debatt. Tidningar bevakar generellt inte kyrkornas förehavanden (med lokaltidningarna som lysande undantag förstås) för att vi i vårt samhälle på något sätt bestämt att religionen inte räknas.

Jag har inte sett det här riktigt så tydligt innan men nu tycker jag det här framstår tydligt. Håller du med?

Jag hoppas att vi också ska se fler och fler tecken på att det postmoderna tänkandet och mångkulturen i samhället ska börja rätta till det här. Jag tror inte jag ser så många sådana tecken än dock. Gör du? Skriv en kommentar!

7 svar till ”Utskriven ur historien”

1. Profilbild för Rebellas andra

Hur genomdränkt samhället var av kristen tro på medeltiden … nej, enligt min kursbok ”The Triumph of Christianity” av Rodney Stark, som ägnar ett helt kapitel åt att krossa myten om ”the age of faith”. I själva verket var medeltidens människor ytterst sporadiska kyrkobesökare, och deras religion ett hopkok av kristendom, magi och allmän folktro. Han anger en hel del historiskt stöd för den uppgiften.

Adeln däremot hade nära band till kyrkan. De flesta riktiga frommisarna kanske fanns bland adelsdamerna?

Stark sammanknippar det här ganska mycket med hur kyrkan under medeltiden ofta var rejält korrupt. Folk hade helt enkelt inte förtroende för präster och kyrka. Och därav också att det fanns sådan grogrund för diverse nya rörelser varav en del utvecklades till nya ordnar (då oftast i tämjd form) och andra på olika sätt puttades ut i kylan, ibland direkt kättarförklarade.

Däremot var kyrkan förstås väldigt närvarande, på olika sätt. Och att kyrka och religion – av vilket slag det vara må – oftast inte är med när det ”lajvas medeltid” stämmer nog.

2. Profilbild för Rebellas andra

Jamen så irriterande när mina blankrader bara försvinner. Om jag lägger in två blankrader då?

Nå, iaf. Jo det är en vanlig iakttagelse att religionen är tillbaka i offentligheten.

Mina blankrader försvinner tyvärr också ofta i bloggposterna, väldigt irriterande. Man kan förstås vända och vrida på det om hur kristna de var på medeltiden egentligen och kvaliteten på den kristna tron lämnade nog mycket i övrigt att önska men att de levde mitt uppe i en religiös tankevärld jämfört med vår sekulariserade tid måste vara en väldig skillnad.

3. Profilbild för Lena P

Tyvärr är religionen, som du säger, utskriven ur historieböckerna, vilket gör både historien och samtiden lite obegriplig. Plus att det har lett till att många människor i vår tid tycks lida av någon sorts religionsfobi, vilket jag tycker är tragiskt både för dem som blir utsatta för hat och trakasserier men också för dem som är så rädda. Kyrie eleison!

4. Profilbild för Rebellas andra

Det kan jag väl köpa, att de var indränkta i religiöst tänkande. Att det var en del av den självklara världsbilden. (meh, nu kan jag inte ens svara på rätt ställe)

5. Profilbild för Markku Hirn
    Markku Hirn

Det var en religiös tid. Det fans då som ny en klyfta mellan den kyrkliga hierarkin och folklig religiositet.
    Den prästerliga hierarkin levde sitt eget liv och det folkliga fick uttrycket i olika lekmanna rörelser som tiggarorden och deras sekulära tredje orden. Detta på kontinenten. Även här i norden fann ett omfattande klosterväsen och pilgrimsrörelse.

Omfattningen av pilgrimsrörelsen kan man se än idag. På väggen över fjällen till Nidaros finns det mångfal av parallella stigar efter pilgrimen vilka syns fortfarande i naturen.

Det finns också en omfattande satir litteratur från den tiden som Canterbury Tales och Decameron som driver med oheliga präster och munkar. Vilket är ett rop på riktig helighet i motsats till andlig korruption som naturligtvis var rikligt utbrett .
    Under långa tider försökte varje familj att alstra fram en präst, en munk eller nunna för klosterlivet som en offergåva till Gud från familjen.

Vilken medeltid pratar vi om och var? Det finns got om olika perioder?

Läroböcker är förrädiska ibland om författarens ambition är att ”avslöja” något som annars tas för givet. Om medeltidens ( år ca 450-1450)religiositet finns det mycket om att säga eftersom det finns rikligt med dokument.

Jag kan nog inte heller utesluta att det fanns en och annan ateist någonstans men de var nog väldigt lätträknade.