10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag på dig kära läsare!

2. Idag är det tacksägelsedagen. Jag tackar och bockar, idag är jag inte i tjänst men jag ska ta en sväng till Grimsås och fira gudstjänst där klockan 11. Dalstorps församling erbjuder sedan också ”Mässa i ljus” 18 i Dalstorp.

3. Förra veckan blev det ju inga blandade tankar. Det var för att jag var på konfirmandläger på Kuvarps lägergård då med några väldigt fina ungdomar. Det blev tid för mycket äventyr blandat med andra givna höjdpunkter som introduktion till nattvarden och bibeln.

4. Det där med tacksamhet har jag skrivit om mycket här på bloggen och talat om i tid och i otid. Senaste tiden har jag funderat en del på vad det är att vara bortskämd egentligen och på det väldigt intressanta talesättet ”otack är världens lön”. Tror det finns en predikan där någonstans, eller kanske en dikt. Dock alltså inte något till idag. Nästa år kanske.

5. Jag har börjat andra halvlek av mina Lutherföredrag. Nu har jag talat i församlingsgården i Ulricehamn och det var väldigt roligt efter några månaders uppehåll. Nu har jag typ ytterligare fyra föredrag inplanerade för resten av året plus att min utställning står uppställd i Länghems prästgård. Jag är väldigt glad åt det här lilla sidoprojektet måste jag säga. Och riktigt mycket har det ju faktiskt blivit. Tack Stefan för en knuff i rätt riktning!

6. För att nu komma vidare in på väldigt blandade tankar. Talesättet ”hugga i sten” har ju bytt betydelse med åren från att betyda något missriktat (som att hugga i sten med sin yxa) till att besluta något oåterkalleligt (som att hugga budord i stentavlor). Jag tänker att det finns risk att göra något ”utan att blinka” skulle kunna gå samma väg i takt i takt med att folk fattar snabbare beslut generellt men ändå har lika svårt som vanligt att ge rätt signaler i trafiken?

7. Jag fick en för mig väldigt tänkvärd kommentar när jag pratade om Luther. En person som jag känt sedan jag var liten tyckte att jag förvånade genom att ha så mycket energi när jag talade. Jag minns själv att jag sett mig filmad och sådant och tyckt att jag är lite för trög i kroppen när jag talar så det känns väldigt roligt att få höra!

8. Igår fyllde min äldsta dotter sex år. Att vara sex år och fylla år är kanske det närmaste himmelriket man kan vara misstänker jag.
9. Jag jobbar vidare på att prångla ut mina dikter. Om en vecka eller så kommer man hitta en av dem på pastoratets hemsida.
10. Vad gör du idag? Skriv en kommentar!