10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag på dig kära läsare!

2. Idag är jag inte i tjänst utan kommer med stor sannolikhet att sitta i en kyrkbänk i Ulricehamn vid 11-tiden. Det är visst lite special med gudstjänsten eftersom det är söndagen närmast 31 oktober som ju är själva 500årsdagen för reformationen.

3. I mitt pastorat firar vi på tisdag istället. Jag ska medverka och det börjar ploppa upp mer och mer konstiga idéer i mitt huvud om vad jag ska göra där egentligen. Välkommen hur som helst till Tranemo kyrka på kvällen.

4. Apropå Luther så trodde jag att jag hade nått slutet på min långa serie Lutherföredrag men så plötsligt har jag två grejer till inbokade i början av nästa år.

5. Jo, man kan ju se på Tv också, om Luther med Mark Leevengood. Jag tycker det var bra program så här långt. Framförallt kommer jag citera Elisabet Gerle om att Luther blev en ”turbomunk” när han väl gått i klostret, och så imponerades jag av KG Hammar som på rak arm hade en favorit bland Luthers teser (62).

6. Jag skrev häromdagen om #metoo och det stannar i mina tankar. Särskilt som vi i dagarna faktiskt haft ett mord av en kvinna här i min hemstad. Känslan jag får är att det diskuteras mycket nu och kanske att ganska många får sig en tankeställare. Samtidigt är det så oerhört många som visar upp hur svårt de har att lyssna på vad kvinnor säger vilket är beklämmande minst sagt.

7. Denna söndags tema i kyrkoåret är ”att leva tillsammans”. Det visar sig som vanligt vara orimligt svårt när det kommer till kritan. Inte så förvånande i och för sig om man tror på synd och sånt men egentligen väldigt konstigt att det är så svårt för människor att vara snälla mot varandra ibland.

8. Jag förbereder mig så smått inför nästa helgs många minnesgudstjänster. Det gäller att skriva något bra som jag själv tål att upprepa 6 gånger. Förra året hade jag en tanke att gå på flera månader i förväg men i år är det kärvare med idéerna.

9. Så hoppas jag komma ut lite i skogen idag med familjen. Det är ändå helt klart det bästa man kan göra. Och få besök av en vän är också bra, det ska vi få ikväll.

10. Hur ser din dag ut? Skriv en kommentar så jag får höra lite tillbaka!