9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Vi är mitt i allhelgonahelgen med allt det innebär. Först av allt vill jag skriva att jag tänker på dig som sörjer och saknar extra mycket dessa dagar, vare sig det är en ny förlust eller om det gått ett tag.

3. Idag liksom igår åker jag runt och leder minnesgudstjänster i våra kyrkor tillsammans med sångare och kantor. Det är väldigt speciella gudstjänster och det är nog inte bara blotta mängden av dem som är utmattande utan också att det är mer känslomässigt än det ofta är att leda gudstjänster.

4. En sak som är fin i sig är att jag får åka runt i alla våra sockenkyrkor på bara några dagar. En del av dem har det slumpat sig så att det är väldigt länge sedan jag lett någon gudstjänst i. Det känns på något sätt alltid bra att nolla den siffran.

5. I tisdags var det minnesdag för de 500 åren av reformation och jag gjorde något väldigt konstigt. Jag skulle tala om Luther och visa bilder på vårt firande i pastoratet och så har jag fått låna en Luther-mask. Jag inledde föredraget med att hamra högljutt i ett rum bredvid och sedan kom jag in i luthermask och kaftan med slängkappa och pratade på tyska om att jag var Martin Luther. Väldigt effektfullt och mycket konstigt.

6. Jag försökte designa en logo för vandra vägen i en app jag hittat men nu säger min fru att den ser lite ut som ett hakkors så jag ska inte använda den.

7. Bilden ser nästan ut att passa för denna helgen (eller åtminstone halloween antar jag) men i själva verket är det kvinnliga medicinare på kurs.

8. Halloween ja, nu var det några här och knackade härom dagen. Det är ju jättesvårt att ens vara beredd på vilken dag nån skulle kunna komma?

9. Vad gör du idag? Har du besökt någon grav? Skriv gärna en rad!