• Vandra Vägen
  • Kristen framtidstro på dagen Donald Trump blev vald

Kristen framtidstro på dagen Donald Trump blev vald

Som sagt, det här är inte skrivet just nu utan faktiskt just precis på dagen då det blev klart att Trump blivit vald till president för ungefär ett år sedan. Varsågoda:

Kristen framtidstro

”Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag skall ge er en framtid och ett hopp”. Jer 29:11

Det är inte alltid så lätt att tro på framtiden. När jag skriver det här har vi precis firat allahelgona. Återbesökt gravar och gamla sorger och funderat på hur mycket framtid vi har. Idag blev Donald Trump vald till president i USA och många är i chock. Hur ska det gå med freden? Med klimatet? Det har också stormat mycket kring olika skandaler i Svenska Kyrkan under året. Hur ska det gå med allt? Hur blir framtiden?

Många tror (och ibland är det nog befogat) att Kyrkan mest lever i det förgångna. Så borde det inte vara. Varje gång vi firar gudstjänst vänder vi våra ansikten mot altaret i öster, mot det väderstreck där solen går upp och den nya dagen kommer. Vi vänder oss mot framtiden för vi har fått löfte från Jesus om att den ligger i hans händer. Och garantin för det är hans uppståndelse från de döda. Om inte ens döden sätter stopp för Guds möjligheter att hjälpa oss så gör inget här i världen det.

Det är naivt och löjligt och för många är det svårt att tro på. Ser det här verkligen ut som en värld som är i Guds händer? Jag tror ändå att det är det. Vi tänder många ljus i mörkret nu när vi ska fira advent och jul. Jag tror att det är just det Gud gör hela tiden för jag känner igen mig i något Paulus skriver:

”Ty Gud, som sade: ”Ljus skall lysa ur mörkret”, har lyst upp mitt hjärta” 2 Kor 4:6

Du och jag ska tända många ljus de närmaste veckorna. Vad sägs om att varje gång vi tänder ett ljus låter vi det vara en kort bön om hopp; för vår och världens framtid -”Låt ditt ljus lysa i mörkret”? Då gör vi så!