10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är jag bortrest för att fira mitt syskonbarns dop. Det är väldigt fint förstås på alla sätt. Det är också skönt att möta dopet på ett annat sätt ibland än rent professionellt.

3. Dessutom lite skojigt att det för en gångs skull inte är jag utan en annan präst som ska få hantera detta med dop på domsöndagen, vilket ju kan vara lite grannlaga. 🙂

4. Jag tycker väldigt mycket om domsöndagen, helt enkelt för att det är dagen som handlar om rättvisans seger över det onda och om offers upprättelse. Det där med att stå inför sin skapare blir mindre hemskt om vi övar oss i det så ofta som möjligt redan nu och erkänner våra synder regelbundet.

5. Det där med domsöndagen och saker som ska upp i ljuset känns ju också väldigt aktuellt nu i samband med #metoo. Många har nog redan sett att det finns ett eget upprop inom svenska kyrkan som heter #vardeljus : https://vardeljus.blog  Läs gärna där.

6. Det som är slående där är att karismatiska och uppburna personer kommer undan med mycket även i kyrkan. Inte sällan blir de som anklagar för övergrepp ifrågasatta och utsatta för att de ”gett sig på” någon man ”vet” inte kan ha gjort något. Bedrövligt.

7. Kanske kan jag få ta itu med en bloggpost jag suttit på ända sen i somras tack vare att jag befinner mig där jag befinner mig nu. Spännande va?

8. Vi har fått en ny kyrkohandbok. En del är väldigt glada, andra är väldigt arga. De flesta är väldigt trötta på alltihop. Jag kan nog vara lite av varje.

9. En fin sak här är att det finns kamin att elda i. Det är egentligen inte ett riktigt värdigt liv att inte kunna elda hemma. Jag får väl passa på mycket nu.

10. Vad gör du denna söndag? Skriv en rad!