9 blandade tankar första adventssöndagen

1. Glad söndag, kära läsare. Och gott nytt kyrkoår! Må detta verkligen bli ett nådens år i ditt och i församlingens liv!

2. En diger arbetsdag väntar mig idag. Gudstjänst i Ljungsarp (9.00), Dalstorp (11.00) och sedan i Grimsås (17.00) med ett dopsamtal emellan. Är du på något av de ställena så ses vi!

3. Nervös är jag sällan numera men inför såna här dagar som är stora i kyrkans år känner jag mig på något sätt alltid oförberedd. Jag vet ju att så länge min predikan är med i väskan så kommer allt gå bra men det är som att man inte kan vara riktigt inställd på advent innan den verkligen börjat.

4. Jag har nu beställt en superhjältemask inför nästa söndag. Den som kommer får se vad det blir. Jag blir ju alldeles för folklig med åren.

5. En stor händelse inför advent är också att jag klippt mig. Jag ser ut som folk igen så ni kan andas ut. Min äldsta dotter kände inte riktigt igen mig, det säger väl en del. En annan sak är att jag plötsligt fryser väldigt mycket om huvud och nacke. Skumt.

6. Jag har skrivit säkert 20 fina blogginlägg om advent här på bloggen genom åren, det finns nog ingen annan tid i kyrkoåret som fått lika mycket uppmärksamhet. En hel del brukar hitta hit såhär års för att ta reda på vad ”Hosianna” egentligen betyder. Den som söker ska finna.

7. Dagens predikan är en sån som jag kramat ut ur en gammal bloggpost, det känns ju väldigt effektivt och bra. Och skönt för det är svårt att säga något ”nytt” en dag som denna. Jag lägger väl upp predikan i morgon om ni har dåligt minne för sådant jag redan bloggat.

8. Det börjar jag ha själv på allvar nu. Menmen bildning är det man har kvar när man glömt allt man lärt sig. Vad det nu betyder i det här sammanhanget.

9. Vad gör du denna söndag? Skriv en rad!