9 blandade tankar på nyårsafton

1. Glad söndag kära läsare! Och gott slut. Och en god ny start på det nya året önskar jag dig också.

2. Liten topplista över hälsningsfraser i slutet på året. 1. God jul 2. Gott slut 3. ______ … 15. God fortsättning. (Jag tycker god fortsättning är en ganska tråkig hälsningsfras. Säkert mest för att den kommer innan julen ens börjat på riktigt. Men gott slut tycker jag är lite roligt att säga).

3. Apropå gott slut måste jag tillägga en sak. Jag hörde att nyårshelgen är den helg på året då flest försöker ta sina liv. Jag kan förstå att det ofta är tungt att både se tillbaka på det gamla året och att försöka tänka på framtiden, så som det blir i dessa dagar. Om du är en som mår extra dåligt nu vid nyår så ska du veta att jag ber för dig. Håll ut, se på någon rolig film och tänk så lite som möjligt på årsskiftet min vän.

4. Jag ska jobba och hålla på en del även denna helg, annars har jag en hel del lediga dagar nu. Idag ska jag leda nyårsbön i Dalstorp kl 17 och första januari ska jag och min fru leda gudstjänst 17 i Grimsås. Då blir jag nog typ kantor. Välkommen dit om du kan.

5. Julen pågår fortfarande. Jag får nämn att jag faktiskt fått flera julklappar i år också. Det roligaste var nog att jag fått en ny bibelöversättning! ”Nubibeln”. Hade det här varit i bloggens glansdagar hade jag givetvis bloggat om hur jag ser på översättningen. Kanske får försöka göra det ändå. Väldigt roligt hursomhelst att ta del av nya versioner av bibeltexten!

6. Annars är julgranen nästan det bästa med julen (utom allt det där som är reason for the season). Det är allt väldigt fint med julgran.

7. En annan storartad sak som skett i dagarna är att jag fått mina barn att tycka om lego. Lego var mer eller mindre det enda jag lekte med som barn känns det som. Nu har vi hämtat en jättemängd från mina föräldrars stuga. Som barn på nytt och så vidare.

8. Idag är det ju också söndagen efter jul. I bibeltexterna läser vi om Herodes mord på oskyldiga barn för att komma åt Jesus och om den heliga familjens flykt till Egypten. Ofta känns själva julevangeliet lite som en väldigt gullig saga om djur och herdar och sånt men nu är vi abrupt påminda om att bibeln utspelar sig i den hårda verkligheten.

9. Vad gör du denna årets sista dag? Skriv gärna en kommentar! (Eller skicka ett mail om du är en av alla som mår rätt dåligt nu.)