Världens vitaste Jesus

Skulle du bli förvånad om jag berättade att bilden ovan är världens allra mest spridda bild av Jesus. Enligt uppgift ska den ha reproducerats mer än 500 miljoner gånger. Jag blev förvånad över det för även om jag sett bilden så har jag inte förstått att den är riktigt så vanlig. Det är ”The Head of Christ” som målades 1940 av Warner Sallman. Den kallas ibland också för ”an american Icon” vilket förstås säger att den i första hand är spridd i USA. Jag kan också tro att jag har sett den på någon vägg på Filippinerna eller liknande. I så fall har jag säkert reagerat på det konstiga i att Jesus såg så vit och västerländsk ut även i ett land där inga andra gjorde det. Jag tycker rätt illa om såna här ”ariska” Jesusbilder, det måste jag medge.

Många amerikaner tycker i alla fall väldigt mycket om den här bilden. En forskare har undersökt varför och det framkom att någon av de svarande helt enkelt tyckte om bilden för att den visade Jesus som han såg ut. Själva kompositionen liknar ju på sätt och vis ett passfoto, och man kanske tänker sig att Jesus bör ha haft en sådan mild och eftertänksam min?

Jag har nyligen hittat konton på sociala medier som enbart finns för att berätta för amerikaner att Jesus inte var vit. Man kan ju skratta åt det men det hänger ju ihop med en hel massa skräpbagage om vit överlägsenhet så det är så lagom roligt.

Jag lämna bollen till dig att fundera vidare på hur Jesus egentligen såg ut och vad det i så fall spelar för roll. Det är rätt dubbelt för mig. Det är fint att tänka sig att Jesus var som jag för det är ju en viktig poäng med att Gud blev människa. Samtidigt måste vi försöka närma oss den historiska verklighet Jesus verkligen levde i. Ni ska därför få en motbild. Det är forskare som satt ihop en fantombild utifrån olika kranier från Israel under Jesu tid. Om det var så att Jesus såg ut som folk gjorde mest såg han snarare ut såhär:

Också detta lustigt nog ”fotat” i samma dokumentära stil. Nåja. Sen har ju var och en förstås unika ansiktsdrag också. Och det finns många som menar att det i grund och botten är mycket av vår allmänna bild av hur Jesus såg ut som kan gå tillbaka till väldigt tidiga ikoner, kanske svepduken i Turin och någon slags tradition som möjligen når tillbaka till Jesu jordiska levnad. Hur det är med det låter jag vara osagt. Här får du några fascinerande bilder från andra kulturer istället.

Nu känns det förstås aktuellt att tänka på Jesus i samband med flyktingbarn från mellanöstern, den här ikonen tycker jag mycket om:

Jag får tyvärr skriva att jag inte riktigt vet källan till den här bilden men jag ger gärna all tänkbar cred till upphovspersonen.

Så ännu en bild. Maria och barnet i asiatisk tappning:

Och nu är jag nyfiken på dina tankar. Vad tänker du om de här bilderna? Skriv en kommentar!