8 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag leder jag inga gudstjänster själv men det är i alla fall tredje söndagen efter trettondagen idag. I kyrkorna runtom får man höra om hur Jesus botar tjänaren till en romersk officerare, och i episteln (som innehåller klassiska lutherska fraser!) så finns Paulus fantastiska ord ”jag skäms inte för evangeliet, det är en Guds kraft som räddar var och en som tror”.

3. Jag har talat om Luther igen i veckan. Lutheråret har kommit och gått men jag är tydligen inte helt färdig. Jag får ta och knåpa ihop någon bloggpost som sammanfattar mitt år på något sätt.

4. Det är för övrigt också bibelns dag idag! Hurra hurra för bibeln, den är värd att uppmärksammas i alla lägen. Och så görs också i Dalstorps gudstjänster idag i Nittorp och i Ölsremma missionskyrka.

5. Bibeln är faktiskt helt unik i sitt slag. En sådan enormt stor samling av så gamla texter där alla hänger samman med varandra och bildar en helhet finns det inga motsvarigheter till. Inte heller i hur den påverkat vår världsbild.

6. Jag hörde en väldigt fascinerande pod (givetvis av the bible project) om hur människor skildras i bibeln. De menar att det är väldigt medvetet att människors tankar och känslor beskrivs i så liten utsträckning. Tanken var att i grunden är vi människor mysterier, det går inte att helt beskriva våra drivkrafter eller förutse hur vi kommer handla. Det vet i så fall bara Gud. Jag tycker det var väldigt fascinerande, och det gör det också möjligt för oss att hela tiden fylla i luckorna i det som står, och meditera över vad vi skulle gjort i samma situation.

7. Vi ska ha vinterfest i församlingen så jag har skrivit en hel drös med skämt. Återstår att se hur rolig jag kan vara.

8. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!