9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är det fastlagssöndagen. Ska man vara noga (ska man ju) så börjar inte fastan förrän på onsdag (askonsdagen dårå) men redan idag har du god chans på att sjunga ”se vi går upp till Jerusalem” i en kyrka nära dig. Vi börjar se framåt mot påskens drama.

3. Själv tjänstgör jag inte idag. Jag tror jag ska lyckas ta mig till Länghems kyrka framåt kvällen på gudstjänst där. Sen blir det lite sportlov också för mig, oklart riktigt om det blir någon sport.

4. I dagens texter får vi höra om Jesu vandring mot Jerusalem och om hur de på vägen möter den blinde tiggaren i Jeriko. Jag hörde ett poddsamtal där frälsningssoldat Mackan berättade hur han som blind tänkte om den texten och sedan predikade jag av bara farten fritt från hjärtat på äldreboendet i Länghem utifrån det. Den blinde tiggaren är märkligt nog den som är MINST blind i texten. Lärjungarna har inte alls lika mycket koll.

5. Dessutom får vi lära oss ”Jesusbönen” av tiggaren: ”Jesus Guds son förbarma dig över mig syndare”. Den bönen kan man alltid be.

6. Jag funderar mycket på vad det är att vara hemma. Delvis för att jag ska leda ett större bibelstudium om det om en månad. Det snurrar mycket om det förlorade paradiset och om Guds folk i exil genom mitt huvud. Igår täljde jag ute i snön (rätt hardcoreslöjd det) och kom på att det på något sätt alltid känns som hemma. Det och att tända eld i skogen, och kanske att predika och ytterligare några saker. Då får jag en känsla av att jag är den jag är. Undrar vad jag ska göra med den tanken.

7. Jag såg också på superhjältefilm igår. Wonder Woman, den var lite konstig (såklart säger någon kanske) men den gjorde mig på gott humör. Sen håller jag ju alltid Marvels hjältar högre.

8. Fastan är en väldigt fin tid på kyrkoåret. Vill bara ha det sagt. I år ska vi testa med att ha askonsdagsmässa i Dalstorp. Jag hoppas någon kommer, utöver konfirmanderna som är ditkallade. Om du som läser är Dalstorpsbo så vill jag rekommendera det. Det är en av årets bästa gudstjänster.

9. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!