9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag sitter jag i karantän. Igen. Det har gått några varv med sjukdom genom familjen och just idag ska vi inte träffa folk. Förhoppningsvis kan vi ändå vara utomhus lite om alla orkar. Så kan det vara.

3. I kyrkoåret är vi fortfarande i fastan och denna dag har ”den kämpande tron” som tema. Det är precis sådär dubbeltydigt som teman i psalmboken tydligen ska vara. Hoppas att din tro ger dig kraft till att kämpa.

4. Jag har hållit en helt oväntat bra predikan på denna söndags text. Det var kanske den första predikan jag lade upp på bloggen, år 2012 ”Flykten och den kämpande tron”. Läs gärna den, det är det bästa jag sagt om Jakob som brottas med Gud.

5. I församlingen hade vi kalas för 80, 85 och 90-åringar igår. Det var trevligt och fint och jag och min pappa stod för musikunderhållningen med låtar från -37 och annat. Fint jobb där det kan ingå att spela ukulele och sjunga schlagers!

6. Jag äger ett par skidor igen. Det känns väldigt roligt att ha möjlighet att åka, Ulricehamn har ju ändå väldigt fina möjligheter till det.

7. Jag har faktiskt ett par längdskidor tidigare (ett par slalomskidor också för den delen), de gjorde jag med yxa och hyvel ur två furuplankor när jag gick på folkhögskola. De är fina för vinterturer i vildmarken. Sedan dess har jag knappt stått på skidor så på något konstigt sätt dyker det upp en massa minnen av vinterfriluftslivet nu. Det är fina minnen det.

8. Igår var dagen då mina barn nynnade på havsörnsvalsen och lejonbruden. Det är inte som att jag lär dem dagsaktuella låtar precis, fint att de lär sig lite kultur. Havsörnsvalsen är väl i och för sig sådär i Taubes kvinnosyn men jag har till slut lärt mig den (den är från -37) och det är roligt för det har jag tänkt göra sedan någon en gång sa att den var bra.

9. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!