10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag tjänstgör jag inte i någon gudstjänst. Kanske lyckas jag ta mig till en kyrka nära mig men vi är rätt slitna i familjen så vi får se.

3. Det är Jungfru Marie bebådelsedag idag. Med det sagt vill man ju gärna ge sig ut i en lång redogörelse för detta med våffeldagen och att det egentligen är 25 mars som är datum för bebådelsedagen men att den fått flytta på sig i år för påskens skull och så vidare. Men det låter jag bli. Det är hur som helst en fin dag på året, Maria är alltid härlig att stanna upp vid.

4. Vare sig man har lätt eller svårt för jungfrufödelsen så kan man gärna fundera bildligt över Maria. Hon står som en fin bild för alla kristna och hur Gud är den som föder Kristus i oss/ger oss tron. Eller för kyrkan som helhet förstås.

5. Det är mycket om böneutrop och jämförelser med kyrkklockor just nu. Jag trodde kanske jag skrivit om kyrkklockor här förut men jag kan inte hitta något?

6. Det är ju idiotiskt att diskutera något som innehåller islam på internet så jag får väl skriva om kyrkklockor om 4 månader istället när ni lugnat er?

7. Det jag mest blir ledsen över är i alla fall att folk verkar anta att kyrkklockor bara ringer lite skojigt utan att det har något med religion att göra. Kyrkklockor vill förstås verkligen påminna om Gud och kalla till gudstjänst, och det tar vi förstås på allvar som kristna. Eller borde.

8. Ofta står det något på själva klockan som man tänker sig att den ”säger”. Till exempel en strof ur en psalm. I en kyrka där jag arbetat sjöng klockan ”Gud låt ditt ord i mitt liv få råda”. Ett bra budskap.

9. En fascinerande fakta jag brukar tänka på var att för gamla tiders människor var kyrkklockorna ofta (kanoner i krig lät väl mer?) det starkaste ljud man hörde i hela sitt liv.

10. Sådär, nu har jag rantat på lite om kyrkklockor jag med. Hur har du det idag? Skriv en rad och berätta!