9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är det palmsöndagen! Det är en stor dag i kyrkans år. Sedan börjar ”stilla veckan”. Jag ska egentligen vara ledig idag men jag rycker in med musik på gudstjänsten kl 17 i Dalstorp tillsammans med min fru som leder gudstjänsten och en höjdare från Uppsala (Erik Lysén, chef för svenska kyrkans internationella arbete) som ska tala. Det blir nog fint så kom dit om du kan.

3. Det där med stilla vecka får jag nog tolka ganska bildligt i år. Det är påskvandring med skolorna, flera begravningar och mycket annat som väntar innan påsken tar vid på allvar.

4. Det där med musik är ändå bra fint att få hålla på med i arbetet. Det blir en hel del av det i veckan efter påsk också. Och så har jag ju lyckats klämma in rätt mycket av både täljning och paddling i planeringen inför våren också. Det sägs ju att man ska använda sina gåvor i kyrkan så varför inte?

5. Påskvandringen är en ny och rolig grej som vi inte haft i församlingen tidigare. Det innebär en del ny och spännande rekvisita. Bäst är stenen framför Jesu grav som en kvinna i församlingen gjort av tyg och ett gammalt bildäck. Och så att jag fått låna bibliska figurer av ängel, Maria och Jesus som passar ihop med detta!

6. Palmsöndagen är en viktig dag för mig och den kom in i mitt medvetande tidigt. Som barn brukade jag få följa med min pappa kyrkvärden och räkna den gigantiska kollekten då alla lämnat in sina fastebössor till Lutherhjälpsinsamlingen.

7. Framförallt må Jesus rida in i ditt och mitt hjärta idag, vare sig vi välkomnar honom eller är avogt inställda. Det är räddningen för oss.

8. En stor fråga så här års är också vad man ska säga på påskdagens gudstjänst. Det är väldigt svårt att säga något som gör rättvisa åt dagen. Och så finns det också detta att man liksom helst inte vill tänka bortom långfredagen i förväg utan följa med i sorgen vid korset så länge som möjligt.

9. Vad gör du idag? Vad har du för relation till palmsöndagen? Skriv en rad och berätta!