9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag få leda mässa två gånger. Först 11 i Nittorp (very welcome dit) och sedan 17 i Ljungsarp tillsammans med Hillareds lovsångsband (välkommen dit också). Och så ska jag träffa ett sorgehus och kanske hinna gå lite i skogen emellan. Det blir nog fint det.

3. Det lär komma en predikan här i morgon, det är många fina bibeltexter som jag får tala om idag, bland annat den där Jesus liknar sig själv vid en födande kvinna. Det är en favorit som jag nästan skrev om i en uppsats en gång.

4. Jag letar i minnet efter något ställe i psaltaren där Gud liknas vid en barnmorska men jag kan tydligen inte hitta det. Slående parallell annars.

5. Jag fyllde år häromdagen och det var riktigt trevligt. Jag fick både paket och sång och tårta. Och så fick jag avsluta dagen på taizégudstjänst i Jönköping. Det var verkligen härligt att få återvända till den unika ton som finns där. Jag var också där med konfirmanderna och det känns roligt att de får se lite mer av kyrkan än det som finns inom församlingen.

6. Annat som hänt i veckan är att våren kommit på allvar och att vi fått gå på genomgång (på en måndag! Det är ju oerhört att präster ska behöva jobba en måndag!) om den nya kyrkohandboken som ska börja gälla.

7. Det häftigaste som hänt är kanske att det myllrar av liv i en lite groddamm i skogen i närheten av där jag bor. Där satt säkert 20 kväkande grodor och tillsammans hade de dragit ihop en jätteklump med grodägg (eller var det heter). Mycket fint.

8. Och så har jag börjat springsäsongen igår. Återstår att se hur det känns imorgon.

9. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!