Att plötsligt ha flera evangelier

Tack vare mina idoler på bibelprojektet så har jag fått höra något spännande igen.

Det handlade om när evangelierna fick sina namn. det är förstås väldigt svårt att komma till enhet om det bland forskarna men det fanns någon (namnet snappade jag inte upp) som menade att det nog helt enkelt var så att man fick börja namnge evangelierna sedan de alla hunnit bli så spridda att den lokala församlingen kunde ha flera eller alla fyra. Då var det rimligt att förklara att ”idag läser vi evangeliet såsom Markus skriver det”. Det var ju meningslöst när man bara hade en enda skriftrulle. Du kunde man ju lika gärna kalla den bara ”evangeliet”.

Det spännande med detta är ju egentligen att vi faktiskt säger precis likadant nu. Ofta inleder vi evangelieläsningen i gudstjänsten med att säga ”Så skriver evangelisten Johannes” eller liknande. Tanken svindlar en aning att man kanske sagt så ända sedan församlingen började få tillgång till flera skriftrullar. Eller vad säger du? Något att meditera över nästa gång man sitter i kyrkbänken!