10 blandade tankar på pingstdagen

1. Glad söndag kära läsare, och hänryckt pingst önskar jag dig!

2. Idag har vi för andra året sommarfest i Dalstorp i samband med pingstgudstjänsten. Det blir gospelkör i gudstjänsten (kl 11, välkommen!), barnaktiveter, överraskningar (som är överraskningar för mig med in i det sista, jag vet inte riktigt om allt gått i lås), och mat tillsammans.

3. Det är roligt när det är många inblandade i olika uppgifter och så känns en fest som ett väldigt bra sätt att lyfta fram pingsten som ju lätt hamnar i skymundan numera.

4. Och så ska vi ta den nya handboken i bruk efter mycket bråk och strider i kyrkan. Det kommer nog mest märkas på att vi äntligen kommer ur våra gamla fula agendor och in i snyggare.

5. Och för min del på att man blir lätt förvirrad när orden plötsligt är annorlunda här och där. Jag försökte gå igenom vigselordningen med ett par igår och det kändes förvirrande men det faller snart på plats.

6. Det är mycket med de kyrkliga handlingarna just nu, jag tycker jag är på sorgesamtal, vigselsamtal och dopsamtal hela tiden. Utom när jag är på vigsel, begravning eller dop då. Häromdagen lyckades jag med det ovanliga att ha både sorgesamtal (inför begravning), vigselsamtal och dopsamtal på samma dag!

7. Nästa vecka ska jag ladda inför konfirmation. Det innebär bland annat att försöka köra en jättestor papier-mache val till Dalstorp. En vanlig dag på jobbet alltså.

8. Idag har jag en lite ovanlig grej på gång i predikan. Det blir en sån där effekt som kanske inte gör sig i skriven form men den kommer väl här i sedvanlig ordning i morgon ändå.

9. Pingsten är en bra högtid. Det känns alltid som att såna ämnen som ”den heliga Anden” eller ”skapelsen” borde ha mer än en enda söndag i kyrkoåret men de kommer åtminstone med regelbundet.

10. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!