• Vandra Vägen
  • Nittorps gamla kyrkplats, där man möter sig själv

Nittorps gamla kyrkplats, där man möter sig själv

Mitt emellan Dalstorp och Nittorp ligger en väldigt vackert belägen ruin. Av den gamla kyrkan i Nittorp. Där är det friluftsgudstjänst varje år på midsommar men platsen är förstås alltid fin att besöka! Här är nu en liten fotobloggpost till detta!

Först ser vi vyn nerifrån den lilla krokiga vägen kring kyrkkullen. Det sägs tydligen i folkmun att ”kröken kring kyrkplatsen är så tvär att där man kan möta sig själv”. Det är ju ett väldigt bra måtto för vilken kyrkplats som helst det. Där man kan möta sig själv. Och Gud. och varandra.

Kommer man upp på kullen och tittar in från det som en gång var huvudingången är detta vad man ser. Nittorps kyrka var störst i trakten då den byggdes (alltså större än den i Dalstorp intill) med rätt stora mått för en medeltidskyrka. Sedan förändrades förstås insidan av kyrkan under de 650 år som den var i bruk här på kullen. Tanken svindlar när man tänker på det.

Egentligen är det ju samma med många kyrkor vi har som också alltjämt är i bruk men kanske att tankarnas vandring blir lite klarare på en plats där det liksom inte finns så mycket nutid utan mest bara dåtid. Här framför altaret skulle det åtminstone i teorin kunna vara så att en av mina förfäder, en präst vid namn Bjugg som bodde på en gård i socknen blev begravd på 1700-talet.

Visst ser det ändå rätt stort ut? Inte med nutida mått kanske men jämfört med andra små ruiner är det här inte lite yta.

De gånger jag leder gudstjänst i ruinen brukar jag gärna lägga lite grejer ute i gamla sakristian för att liksom följa i föregångarnas spår. Det var ju här de klädde på sig gudstjänstkläderna.

Kyrkklockan med stapel är om jag förstått rätt såna man satte upp i Dalstorp sedan kyrkan brunnit ner och i väntan på att den nya skulle komma i stånd. Under detta gräs som ju inte ens antyder något sådant finns det alltså mängder av gravar från många århundradens tid i bruk. Tänk vad denna plats varit med om.

Fast nu är det egentligen redan 80-årsjubileum av att använda denna ruin som sommargudstjänstplats. 1938 står det på stenen.

Jag tycker gott du kan söka upp Nittorps gamla kyrkplats nu i sommar och sitta där en stund och låta stenarna och ängen tala. De har mycket att säga.

Har du varit här? Skriv en rad och berätta!