9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag börjar en första veckolång semester för mig. Oklart hur många knop jag kommer göra idag.

3. Igår däremot var en intensiv dag. Jag hann döpa ett barn, sedan ett till, sedan viga ett par utomhus (och fånga de absolut enda regndropparna på en månad som visst skulle komma just då), sedan hann jag hälsa på en församlingsbo och se lite av kvartsfinalen (ända fram till 2-0 och då kunde jag ju lika gärna dra) för att slutligen vara med vid vägkyrkans helgmålsbön i Dannike.

4. Det är inte alls likt mig att använda värst mycket liknelser från sportens värld så jag fick känna mig extra folklig igår när jag talade utifrån landslaget på både dop och vigsel. Fast jag blandade förstås in historiska detaljer om när människor döptes i det gamla rom och sånt så allt är i sin ordning.

5. Jo, idag bland textläsningarna ingår ett stycke från 3 mos 19. 3 moseboken är lite ökänd bland bibelläsare för att den är så svårtillgänglig med mängder av olika lagbud som kanske sällan har så mycket innebörd för oss. Men jag lade ut texten över den igår, det kändes väldigt roligt.

6. En predikan som inte kommer på bloggen tyvärr för jag hade inget vettigt manus. Det kretsade i alla fall kring att det är det kapitlet som det handlar om när Jesus ger sin berömda liknelse om den barmhärtige samariern.

7. Jag har en vag känsla av att jag kanske alltid pratar om Toran (moselagen) när jag predikar i Dannike?

8. Jo så har det ju också hänt något stort i att jag köpt en elcykel. Det känns väldigt roligt (och lämpligt när man bor i en stad av backar) så nu ska jag väl snart börja använda elcykeln som bild i en massa liknelser kantro.

9. Måste se till att leta upp fler av stans brantaste backar idag och testa vidare.

10. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!