9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är jag hemma med barnen och min fru sköter gudstjänsterna i församlingen. Hulared klockan 9 och Grimsås klockan 11 för att vara exakt. Välkommen dit, om jag lyckas så kommer jag till Grimsås med barnen.

3. Jag klippte gräset igår för tredje gången för säsongen. Ännu ett tillfälle att tänka på vilken märklig sommar det varit.

4. Vetenskapsradion historia talade häromdagen om de sista svältåren i Sverige för 150 år sedan. Då fick extremt väder väldigt allvarliga konsekvenser med många döda. För inte alls länge sedan egentligen. Det mest hårresande de berättade var att då som nu så hade folk rätt begränsad inställning till hur mycket man skulle hjälpa folk långt borta. Då tyckte man att det var rimligt att utsträcka sin medkänsla till andra som bodde I SAMMA KOMMUN. Jisses.

5. I måndags var jag och såg min biskop för första gången i Göteborg. Det var en fin dag om hur vi ska tala idag om det kristna hoppet och om tidens slut. Eskatologi är det fina ordet för det (eskatos betyder det yttersta, logia är läran om). Hon verkade trevlig och bra.

6. Temat stämmer för övrigt bra mot denna söndags texter som är om ”döden och livet”. Det är en bra fråga om kyrkan talar för lite om döden och det eviga livet nu för tiden? Jag vet att jag mest bara gör det på begravning (fast såna har jag å andra sidan ofta). Efter vad jag förstått i måndags vore det kanske bra att tala mer om vår förgänglighet.

7. Jag har också letat svamp med familjen. Det är jag väldigt dålig på. Men jag tycker om mossiga skogar.

8. Det tar orimligt mycket tid innan jag lyckas få ut bloggposten om mossa men en dag snart så kommer den. Över huvud taget är det alldeles för körigt för att jag ska hinna med bloggen och de tankarna riktigt.

9. Jag måste till biblioteket på måndag så jag kan låna sagoböcker. Jag ska hålla i en caféträff på tisdag nämligen. Sagor är bra för ung och gammal.

10. Vad gör du idag? Skriv en rad!