10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är det 17e söndagen efter trefaldighet enligt kyrkkalendern. Det innebär för min del att jag ska leda gudstjänst med mässa i Ljungsarps kyrka klockan 9 och sedan vara med konfirmanderna för första riktiga konfaträffen i år.

3. Jag tror att det blir ett väldigt fint år. Vi gör numera hembesök hos konfirmanderna för att lära känna dem lite och det har varit väldigt roligt så här långt. Idag ska vi försöka överraska dem med lite oväntade äventyrsinslag. Man ska gärna ha det roligt om det går.

4. Dagens tema är ”rik inför Gud”. Det kommer en predikan på bloggen imorgon i vanlig ordning. Det är överlag väldigt svårt att tala om ”mammon” och faran med rikedom för det finns så många saker som försvårar det. Som att jag själv har det rätt bra även ekonomiskt till exempel. Men Jesus talar ju desto mer om faran med olika slags ägande eller status så jag kommer ju inte undan att predika om det.

5. Bilden får vara en illustration av välmående präst anno dazumal.

6. Igår var jag med om ett dop och två vigslar. Det var fint på många sätt men man blir ju rätt urlakad märker man efteråt. Kanske mest för att det är svårt att ligga i fas med mat.

7. Förrförra veckan var det nära att jag fick in ”sagan om korven” i predikan. Det kan jag gräma mig lite över att jag inte fick. Den är rolig.

8. Det har stormat i helgen. Det märktes inte så mycket hemma måste jag säga men jag var ute och cyklade lite på vindutsatta lägen och där kunde jag nog blåst omkull nästan.

9. Jag har förresten också cyklat bergscykel med dämpning för första gången i livet. Det var ju jätteroligt, häftigt att man kan glida fram så fint på steniga stigar.

10. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!