10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag leda familjegudstjänster i Dalstorp (11) och Ljungsarp (14). Barnkörerna ska sjunga och jag ska dela ut barnbiblar till 4åringar. Det blir nog väldigt fint. Välkommen om du har möjlighet!

3. Idag är det tacksägelsedagen. Då får vi öva oss i att tacka, och det är faktiskt bland de där riktigt viktiga sakerna att öva sig i. Samtidigt är det väldigt svårt att predika om, för det känns svårt att säga till folk att vara tacksamma. Tacksamhet handlar förstås inte bara om känslor men det går ju i vilket fall inte att säga åt folk hur de ska känna sig.

4. Och så låter det ju som att man själv har koll på sitt när man talar om sådant men sanningen är att vi alla  har lång väg att gå med tacksamheten.

5. Fast tacksamhet är ju också en politisk kraft får man säga. Det finns ju så många som vill tjäna på att vi ska vara missnöjda och snegla mot något bättre och grannens gröna gräsmatta.

6. Och så tänker jag mig att det är tur för mig att jag tror på Gud så att det är naturligt vart jag man vända mig med min tacksamhet. Alla människor har nog behov av att uttrycka sin tacksamhet men det kanske är svårare att göra det om man inte har något utrymme för det i sin världsbild?

7. En annan rolig sak till dagens gudstjänster är att jag gjort en egen trycksak att dela ut i gudstjänsten. Nu håller jag bara tummarna att jag ska lyckas skriva ut den på något vettigt sätt också utan att slita allt mitt hår.

8. Jag har också en idé om att jag ska ha med en väldigt stor bibel till gudstjänsterna. Men bara vaga tankar om vad jag ska göra med den där. Jag tror det är så mina kreativa processer oftast går till.

9. Hösten är fin nu. Men det har du väl redan märkt. Den någotsånär tidiga hösten är nog min favoritårstid. Det känns som att det är den bästa tiden för att vistas i skog och mark. Önskar bara att jag hann göra det mer också.

10. Vad gör du denna söndag? Skriv en rad och berätta!