11 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag har församlingen gudstjänster i Hulared 9 och i Grimsås 11. På första gästar Anna Mogren med musik och på den andra gudstjänsten kommer det två körer från Länghem och leder gudstjänsten på egen hand. Jag ska försöka dyka upp till Grimsås med barnen om jag lyckas med det. Välkommen till vilkendera, det blir fina stunder.

3. Om nu Länghemskörerna ska till Grimsås så ska å andra sidan jag och församlingens konfirmander till Länghem. Vi lägger vår konfaträff där för på kvällen blir det lovsångsgudstjänst som vi ska vara med på. Så eftermiddagen ska vi ägna åt att tala om bibel och bön och förmodligen klättra upp i kyrktornet och lite andra påhitt för att få en bra blandning på allvarsnivån i konfaträffen.

4. Igår var jag på familjelägerdag i församlingen där jag bor. Det var en trevlig dag då barnen fick pyssla och de vuxna lyssna på Stefan Gustavsson. Jag lyssnade på Stefan ungefär 10 minuter innan jag fick avbryta och vara med barnen istället men det var ändå roligt att få ett ansikte till rösten eftersom jag mest hört honom i pod-form innan.

5. Jag fick i alla fall ett fint citat om vad det var hos de första kristna som väckte utomståendes intresse. Hur de levde, hur de tänkte och hur de dog. Må det bli sant om ditt och mitt liv också.

6. Det är lite konstigt att vänja sig vid att mina barn är så otroligt mycket mer insyltade i kyrkans sammanhang än jag själv var som barn.

7. Jag ska inte predika på det sättet idag men skulle jag det hade jag nog talat om likheterna och skillnaderna mellan Jesus och kejsaren i Rom. Det ligger i dagens evangelietext.

8. Vad jag däremot SKA göra är att predika lite fritt kring svampar. Jag ska bara hitta en bibeltext som kan passa ihop med det (inte om svampar dock, såna finns ju inte i bibeln, se gårdagens bloggpost).

9. Jag har hört från lite olika håll om folk som läser bloggen. Det är alltid roligt att höra. Enligt statistiken är ni rätt många men jag misstror gärna siffrorna utifall att många läsare är robotar på internet. Men det jag faktiskt förundrats över den sista tiden är er som verkligen läst bloggen troget väldigt lång tid. Jag tackar och bockar och gläds att ni fortfarande tycker jag har en och annan tanke att komma med.

10. Jo, och så fick jag en fråga igår om hur det går med dikterna. Då blir jag ju extra stolt. Och jo förresten, jag har en dikt till klar som kommer snart. Om svamp. Den också.

11. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!