10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag tjänstgöra men bara litegrann. Jag ska döpa ett barn i Ölsremma i eftermiddag. Det ska bli fint!

3. Annars är det söndagen före domsöndagen idag. Förmodligen den allra allvarligaste dagen på hela kyrkoåret. Själva domssöndagen har mer karaktären av Guds seger över det onda men den här dagen kretsar mer kring risken att gå förlorad. Ganska skönt att inte predika idag faktiskt.

4. Risken med predikan en dag som denna är (som det förresten ofta är) att fel åhörare tar till sig fel saker. Det finns säkert både folk som är helt likgiltiga inför Gud och behöver skakas om och andra som försöker vandra trons väg men blir väldigt oroade av dagens bibeltexter. En annan aspekt är att det inte alls känns som ett bra sätt att skrämma med en predikan.

5. Och ytterligare en aspekt är att jag tror vi ofta tolkar en del av Jesu utsagor som att de handlar om hans återkomst på den yttersta dagen när de kanske snarare handlar om när Jesus kom för 2000 år sedan. Det är inte lätt detta.

6. På fredag ska jag för första gången medverka i en gudstjänst i egenskap av poet. Det står så på affischerna till och med. Jag ska läsa tre dikter om dopet på dopkväll i Ulricehamns kyrka klockan 17. Det känns väldigt fint och också rätt nervöst för just det har jag ju aldrig gjort innan.

7. Och så går jag runt hemma och talar om mig själv som ”poeten” inför min fru nu hela tiden. Mest på skoj men kanske också för att vänja mig lite för jag tycker det är ett väldigt svårt och pretentiöst ord.

8. Jag har tidigare skrivit här om att jag trots många år med bloggen har svårt att identifiera mig själv som bloggare. Det kanske är samma sak egentligen, ett ord som fått mycket av löje över sig och som man inte vill förknippas med.

9. Med det sagt så vet jag att ordet ”kristen” känns ungefär likadant i munnen på många. Det har jag inga problem med att kalla mig nu förstås men jag minns som yngre hur jobbigt det var när mångas associationer gick till George W Bush när de hörde det ordet. Antar att jag hunnit fylla det med så mycket annat innehåll nu att det inte spelar lika stor roll om någon annan svärtar ner det.

10. Vad har du för dig idag? Skriv en rad och berätta!