10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är det domsöndagen. Det är en ganska speciell dag i kyrkoåret. Den handlar, som namnet säger, om den dag då Gud ska döma levande och döda, men dagen kallas också ofta ”Kristus konungens dag”eftersom det handlar om att Jesu goda välde ska råda överallt en dag, och att detta med hans återkomst är väldigt goda nyheter.

3. Jag har skrivit mycket om domsöndagen här på bloggen tidigare år och om hur mycket jag uppskattar de här dagarna vid kyrkoårets slut. Idag ska jag inte predika eller så, det återstår att se om jag lyckas ta mig till kyrkan för i familjen är det annat med den här helgen också.

4. Minnesgoda läsare minns att precis när jag började arbeta i Dalstorp så fyllde dalstorps kyrka 50 år (och den invigdes just på domsöndagen), jag läste på en massa och förberedde för detta men sedan föddes vår tredje dotter sent på kvällen dagen före så jag hade annat att tänka på. Det är förstås också såna saker som gör att den här helgen blir väldigt speciell även om det inte alltid är att födelsedag och domsöndag sammanfaller helt.

5. I fredags gjorde jag debut (mer eller mindre, jag har läst enstaka egna dikter offentligt förut) som poet i en dopfestivalgudstjänst i Ulricehamns kyrka. Det kändes speciellt och fint och en lustig blandning att det skedde tillsammans med barnkören som sjöng sin fina dopmusikal och med, som det blir då, rätt mycket stök i rummet. Det blev, om man säger, inte så pretentiös stämning direkt. Det var också roligt att en konstnär i församlingen målade i kyrkan under tiden allt annat pågick.

6. Jag kommer den närmaste tiden att lägga ut de fem dikter jag alltså skrivit om dopet de senaste veckorna. Det får väl bli med några dagars mellanrum för variationens skull men nu sitter jag i alla fall på mycket ”content” här så det blir täta bloggposter nu ett tag.

7. Det är roligt att ha lite såna här uppdrag av konstnärligare slag. Jag sjöng och spelade på äldreboendet i Limmared häromdagen också. Det känns som att jag behöver komma på något slags föredrag igen som det om Luther eller ha ett nytt fint sångprogram med frun som jag kan åka runt med lite.

8. Präst är på sätt och vis ett konstnärligt arbete men det är mycket med dagliga sysslor och planering och sådant också. Och gudstjänster har trots allt ganska strama former i vår kyrka.

9. Igår åt jag monstertårta och firade lillan. Det är den ni ser på bilden.

10. Vad gör du idag? Hur firar du domsöndagen? Skriv en kommentar och berätta något om hur du har det nu!