Fler åsnor i advent

Adventstexterna om Jesu intåg i Jerusalem är en ständig källa till funderingar för mig.


Kung David flyr från Absalom på en åsna. Då kom han väl tillbaka på en också?

Adventstiden är en rätt kort tid på kyrkoåret men jag tror ändå att det kan vara den tid jag ägnat mest bloggposter åt här på Vandra Vägen. Det finns så många tänkvärda detaljer och det hänger ihop med så otroligt mycket i bibeln och i tron. Nu har jag lite nya tankar framförallt om Jesu intåg på åsnan.

Tre grejer:

Det första är att jag funderat en del på Marias åsna. Den som alltid finns med och som hon och Josef tar som färdmedel till Betlehem och parkerar i julkrubban. Det lustiga med den är ju att den inte finns överhuvud taget i den bibliska berättelsen. Den har bara blivit ett självklart inslag ändå. Jag tror mer och mer att det faktiskt är Jesu åsna från intåget i Jerusalem som har lyckats göra någon slags berättarteknisk resa dit. Som ett sätt att knyta ihop julberättelsen med Jesu stora finalnummer i Jerusalem. Jag kan inte riktigt argumentera för det så mycket men jag tycker själv det hade varit ett vettigt sätt för traditionen att utvecklas.

För det andra är det alltid lite störande att läsa Matteusevangeliet och om hur Jesus rider in i Jerusalem på två åsnor. En vuxen och ett föl. Matteus hänvisar ju till profetian i Sak 9:9 där det står:

I ringhet kommer han, ridande på en åsna,
på en ung åsnehingst.
och där är det helt klart fråga om en ”parallellism” det vill säga att man berättar en och samma sak på två rader som förstärker varandra. Det handlar om en åsna men man vill liksom betona lite extra genom att upprepa sig. Men i Matteus har det blivit:
Säg till dotter Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl (matt 21:5)
Där är det plötsligt som att det alltid stått om två åsnor.
Jag har inte en aning om varför det står så här. Jag vet att det händer på flera andra ställen också att Matteus gör en dubblering av personer jämfört med Markus (som man tror han hade som delkälla till sitt evangelium), till exempel finns det två galningar som är besatta av en legion demoner istället för två. Kanske är det samma tanke bakom detta med åsnan?

Det tredje är att jag fått nys på ännu ett kungligt intåg som kan vara intressant som bakgrund till det Jesus gör. Jag har tidigare skrivit här om Salomo och Jesu trefaldiga ämbete men nu har jag fått nys på att även kung David rider in på den vägen efter att ha segrat i tronstriden mot sin som Absalom. Han kommer ridande och ledare efter ledare ansluter sig och erkänner honom som den rätte kungen. Det står inget om någon åsna tyvärr men det känns ändå som en relevant händelse när folkskaran ropar Hosianna Davids son.

TILLÄGG: Nu har jag kollat mer och kommit fram till att David nog ändå red åsna för då han flydde från Jerusalem från Absalom så fick han och hans familj åsnor av en vän. Dessa får vi anta att han hade hela tiden sedan. Det är ju också det vi ser på bilden ovan!

Några tankar om något av detta? Skriv en kommentar!

2 kommentarer

Thorsten Schütte säger
6 december 2018 – 09:12

Jag tycker om det ödmjuka i att rida på en åsna och inte på en häst. Den nuvarande Påven anknyter till detta genom att, om möjligt, använda en småbil i stället för limousinen.

Tomas Jarvid svarar
6 december 2018 – 08:18

Det är bra att inte sitta på för stora hästar!

Lena P säger
6 december 2018 – 02:20

Jag vet inte var tanken om Maria och åsnan kommer från ursprungligen, men för mig personligen kommer den ifrån barnboken ”Marias lilla åsna” som mamma läste för mig och min bror till jul när vi var barn. Men jag gillar din tanke att det är en berättarteknisk grek för att knyta ihop berättelserna.

Tomas Jarvid svarar
6 december 2018 – 08:18

Jag fick också höra Marias lilla åsna i skolan. Men jag skulle nog tro att åsnan är mycket äldre än så. Den har ju sin givna plats i julkrubban, frågan är hur det är i gamla legender, det har jag inte tillräcklig koll för att veta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.