• Vandra Vägen
  • 11 blandade tankar på (andra advents-)söndagen!

11 blandade tankar på (andra advents-)söndagen!

1. Glad söndag kära läsare, och en förväntansfull advent!

2. Nu är det andra söndagen i advent. Jag ska göra en hel del idag. Först är det som vanligt denna dag ekumenisk gudstjänst i Ölsremma med gospelkören som medverkande. Sedan får jag nog desvärre smita från den gigantiska kakbuffén i byagården för att istället åka till två olika dopgudstjänster med sammanlagt fyra barn som ska döpas. Och sedan väntar en luciagudstjänst på kvällen. Sedan är nog både dagen och jag slut.

3. Det finns märkligt nog snö att åka skidor på i Ulricehamn där jag bor. Fast det regnar och är 6 plus eller nåt. Jag har dessutom ett säsongskort så det är bara att ge sig dit. Känns roligt att kunna vara säker på att få åka skidor mer än på enstaka dagar som man kanske dessutom missar att pricka.

4. Fast säsongens mål är förstås ändå att åka skidor på mossen i Ölsremma. Natur är ju ändå grejen.

5. Andra söndagen i advent handlar om att ”Guds rike är nära”. Guds rike är ju Jesu ständiga budskap i alla sina predikningar och gärningar så det är ett stort ämne. Jag ska inte predika idag så det får jag ta itu med ett annat år.

6. Det känns lite konstigt att säga att jag inte ska predika för jag ska ju ändå säga en massa olika saker på olika gudstjänster men det blir ju snarare doptal och så en lucialegend på kvällen.

7. Jag har läst lite CS Lewis för första gången på länge. Han är ju jättebra. Läs allt han skrivit.

8. I fredags var jag solosångare på en begravning (som jag också ledde). Det var en intressant upplevelse och så slog det mig att jag inte hade varit uppe på läktaren i den kyrkan innan. Än finns det saker att upptäcka i ”mina” kyrkor alltså.

9. Jag har haft många tankar i huvudet som jag liksom tänkt att jag skulle skriva ner här när det var dags för söndagens blandade tankar, och som jag minns det var det många roliga saker, men nu kommer jag förstås inte ihåg någonting.

10. Jo förresten här är en sak! Jag har äntligen hittat min favoritsjulskiva på youtube! ”Apelgrå” med Sågskära. En påminnelse om hur mycket rikare arv det finns bakom våra lätt slitna ”barnjulsånger”:

11. Vad gör du denna söndag? Skriv gärna en rad och berätta!