Jätten Skiron och Kristus

Idag vill jag dela något fint jag hittade i en grekisk myt.

Jag kände sedan tidigare till legenden om Theseus och hur han besegrar monstret Minotaurus i labyrinten på Kreta, jag har till och med bloggat fint (tycker jag) om det för många år sedan (Har du en Minotaurus i garderoben?)

Nu har jag läst lite grekiska myter igen och lär mig att innan Theseus kom till Kreta så mötte han många olika vidunder och fiender. Det berättas att en gång när han vandrade uppe på svåra bergsstigar så spärrades plötsligt hans väg av en jätte som hette Skiron.

Skiron blockerade vägen vid ett brant stup och sa att han vägrade släppa förbi Theseus om han inte betalade lösen, böjde knä för honom och tvättade hans fötter. På det svarade förstås Theseus med att putta ner honom för stupet och gå vidare.

Det intressanta här är framför allt detta att Skiron vill att Theseus ska tvätta hans fötter, och att det står i samband med att han ska böja knä för honom. Jag är rätt säker på att det ska stå som två exempel på samma sak; Skiron vill att de resande ska erkänna hans överlägsenhet och medge att de bara duger som tjänare till honom. Detta att tvätta fötter var en väldigt lågt ansedd syssla, något som slavar gjorde. Anledningen är nog från början att fötterna svar smutsiga och äckliga om man gick i sandaler hela tiden men kulturellt fick det förstås också innebörden av underlägsenhet.

Jesus tvättar ju lärjungarnas fötter och då blir det som en upp och nervänd bild av samma sak. Jesus väljer själv att göra sig till tjänare och uppmuntrar lärjungarna att göra samma sak för han säger att det är fel tänkt att det alltid skulle vara underlägsenhet att tjäna andra. Det kan istället vara fråga om att uttrycka kärlek (för honom är fottvättandet en metafor för det han gör när han sedan dör på korset för att tjäna oss).

Kände du till Skiron? Har du funderat mycket på varför Jesus tvättar fötter? Skriv en kommentar!