10 blandade tankar på trettondagen

1. Glad trettondag kära läsare!

2. Idag arbetar jag inte (men gå gärna på julens sånger i Ljungsarp kl 17!)  utan kommer sitta i kyrkbänken i Ulricehamns kyrka för trettondagsgudstjänst och julgransplundring efteråt i församlingsgården.

3. Det är ytterligare en sån där konstig cirkel som slut. När jag var gammal som mina barn börjar bli gick jag också på julgransplundring i församlingsgården. Minnesvärdast var när jag och en kille till lyckades leka med hissen tills den stannade mitt emellan våningarna utan lampor i en halvtimme. Även dåliga minnen är på något sätt ibland bra minnen långt efteråt.

4. Trettondagshelgen är helgen då allt är samlat i vår familj. Trettondagsafton är vår bröllopsdag och mellanflickans födelsedag, trettondagen är dopdag för den äldsta. Jag kan tänka nu att det kanske inte ens var helt rätt uträknat från början att trettonhelgen skulle vara en så värst ledig helg att ha bröllopsdag på i familjen präst men sedan har det ju bara eskalerat.

5. Mitt arbete just nu består förresten mycket i att skicka brev med inbjudningar till olika slags fester i församlingen; dopfest för förra årets dopbarn, vinterfest för alla engagerade och födelsedagsfest för de gamla som fyllt jämnt. Festfixare var inte riktigt med på listan över vad jag trodde präster gjorde men se där hade jag fel.

6. Att byta till nytt år har gått enkelt och rätt obemärkt. Jag har inte behövt skriva 2019 någonstans än i och för sig, återstår att se hur lång tid det tar att lära.

7. Jag ska ju alltså inte predika idag men de där vise männen är bara alltmer fascinerande. Idag är en bra dag för alla sökare, som ibland går fel (och hamnar hos Herodes i värsta fall) men som också kan hamna helt rätt. Den som söker, den finner. Som Jesus säger.

8. Jag har börjat tycka alltmer om Standup. Undrar vad det kan bli för långsiktiga följder av detta.

9. Jag har en ny rolig idé till en kort film i kyrkan tjänst. Får återkomma med den vid palmsöndagen.

10. Hur har du det? Skriv en rad och berätta!