9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är det söndagen efter trettondag jul och jag ska arbeta något så fruktansvärt mycket. Dagen innehåller mässa i Månstad församlingshem (klockan 10, välkommen dit!), ett barndop, några timmar med konfirmanderna och till slut kvällsmässa med organist Morgan Blåberg i Dalstorp. Det blir fint det.

3. Jag skulle aldrig kunna med att sno ihop såna här arbetsdagar åt någon annan än mig själv.

4. Dagens texter handlar om Jesu dop och lite om Mose och annat. Det är på något sätt skönt när alla julhelgens speciella dagar byts i en ”vanlig söndag”. Det har ju egentligen inte varit någon sådan sedan före advent. Nu är det ju ändå delvis speciellt ändå för gudstjänsten i Dalstorp är av ett nytt slag men ändå.

5. Predikan kommer här imorgon eller så. Det finns mycket att säga om Jesu dop och det lär jag nog också göra, även om det inte riktigt känns som en bra helhet än så länge det jag har att säga.

6. Med konfirmanderna ska vi för nu tredje året i rad besöka flyktingfamiljer och tala med dem om deras historia. Det är bra för alla inblandade. Man kan få så märklig bild av läget utifrån allt som sägs så det är bra att få verkliga människor med sig i tankarna.

7. I veckan har jag också varit på studiebesök på den största industrin i församlingen, kabelfabriken i Grimsås. Det var väldigt intressant att få en inblick där, fabriken präglar verkligen mycket av livet i byn.

8. Och så kan jag ju inte låta bli att tänka på mitt studiebesök i arlabingen i Götene för några år sedan. Med helig källa och Sveriges äldsta ost och allt.

9. Vad gör du denna söndag? Skriv en rad och berätta!