7 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag tjänstgöra på mässa i Grimsås (klockan 9) och gudstjänst i Nittorp (klockan 11, välkommen till någon av dessa gudstjänster!), sedan ska jag också döpa två små barn och träffa ytterligare en tredje familj på samtal inför dopet.

3. Temat för dagens bibeltexter är ”Livets källa” och bland annat läser vi om hur Jesus möter en törstande (i många bemärkelser) kvinna vid brunnen i Sykar. Jag lägger väl predikan på bloggen här imorgon eller så.

4. Det lustiga var att då jag nu precis börjat läsa narniaboken ”silvertronen” för barnen så stötte jag på bibeltexten i CS Lewis tappning. Där är det Jill Pole som befinner sig på ett mycket högt berg vid världens ände (Aslans rike får vi anta, det verkar anspela på både förklaringsberget och Sinai där Mose fick ta emot budorden, jag ska inte nörda in för mycket på detaljerna här). Där är hon törstig och kommer till en bäck där det mäktiga lejonet Aslan ligger och vilar. Hon vågar inte riktigt gå och dricka, och han lämnar inte heller några garantier för vad som kan hända om hon går dit men till slut driver törsten henne till att ta steget.

5. Det blir svårt för mig att skohorna in det i predikan men jag har det i tankarna, det finns mycket att meditera över där. Sedan följs mötet upp med att Jill får ett uppdrag, också det är ett tänkvärt sammanträffande.

6. Igår hade vi barnkalas hemma igen. Denna gång överlevde vi med lätthet, det var inte så många barn med. Och jag orkade till och med tälja lite på kvällen. Det är ändå roligt när saker blir klara också. Nu blev två smörknivar klara och jag fick testa att använda kolrosingteknik för första gången. Det var väldigt enkelt så det känns som att jag rimligtvis skulle behövt lära mig det mycket tidigare i min slöjdbana egentligen.

7. Vad gör du denna söndag? Skriv en rad och berätta, det är alltid roligt att ta del av!