Korståg i Ulricehamn för 499 år sedan

I förrgår, den 19 januari, var det 499 år sedan slaget på Åsundens is. Åsunden är sjön som ligger här i Ulricehamn och därför är slaget välkänt i den lokala historieskrivningen. Vid Skottek (som nuförtiden har en bra badplats och en massa campingstugor) stod ett slag 1520 mellan en svensk armé ledd av Sten Sture den yngre och den danske kungen Kristian II (tyrann kallad här hos oss) och hans legoknektsarmé. Dansken vann och brände sedan både Ulricehamn (som då hette Bogesund), liksom Skara och Skövde. Till slut tog de Stockholm och ställde till med Stockholms blodbad där.
Det som jag nu upptäckt och som jag tycker är värt att stanna upp lite inför är att rent tekniskt sett var det hela ett korståg. Sten Sture hade fått för sig att avsätta ärkebiskopen Trolle, vilket han givetvis inte hade befogenhet att göra (det var påvens sak att utnämna eller avsätta ärkebiskopar). Detta gjorde att Kristian fått med sig en bannbulla från påven (Leo X, känd för att ha hanterat läget med Luther illa) mot Sten Sture och att rättegången som ledde till Stockholms blodbad var en slags inkvisitionsrättegång för detta kyrkliga brott.
Sen inträffade i och för sig nästa märkliga vändning då kung Kristian fick feeling och bestämde sig för att halshugga även några biskopar och annat som HAN inte hade rätt att ge sig på. Och så var plötsligt HAN illa ute i förhållande till den kyrkliga makten. Men då gungade redan hela Europa av den frambrytande reformationen.
Jag skrev för en tid sedan om korståg här (Svenska korståg och hur vilse kyrkan kan gå). Det som en gång börjat med väldigt strikt reglerade utfärder för att försvara pilgrimer i det heliga landet hade på några århundraden förvandlats till att med tiden lite av varje kunde få gå som korståg.
Sedan så förändrades allt slutgiltigt i och med reformationen. Relationen mellan statsmakterna som fick ny form och kyrkan, som förlorade sitt grepp som överstatlig organisation i stora delar av Europa förändrades så att korståg i den formen inte längre var möjliga.
Men det är ändå en fascinerande och galen tanke att det faktiskt på ett sätt kommit förbi ett korståg här genom staden där jag bor.