Jag har läst den här boken och jag tycker på något sätt att den platsar här på Vandra Vägen. ”Drottningen i kassan” är Erika Peterssons alias när hon skriver om olika observationer från sitt arbete i kassan på en mataffär. Det är en humorbok men som bra humor skymtar mycket tänkvärt fram.
Vi får höra om hur kund efter kund säger samma förutsägbara saker (en triss med vinst tack), om märkliga människor som passerar genom butiken och framförallt det jag tänkte passade att tänka på här, hur man blir bemött som kassapersonal.
Utifrån det som skrivs är det vanligt att bli väldigt nonchalant bemött, förminskad där man antas göra ett enkelt arbete men som i verkligheten är både tungt och utmanande. Jag antar att detta gäller för många andra yrken också där service så att säga är huvuduppgiften.
Jag fick en del att tänka på även om jag efter bästa förmåga försöker bemöta alla jag möter med respekt. Det är en fin inblick i hur saker ter sig från andra sidan kassaapparaten och en uppmaning att fundera lite på vem som egentligen sitter där.
Läs gärna boken, jag tycker den är rolig.
Vad har du för funderingar kring detta med bemötande och vilka människor det kan vara alltför lätt att ta för givna? Skriv en kommentar!
Lämna ett svar