Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Drottningen i kassan

Jag har läst den här boken och jag tycker på något sätt att den platsar här på Vandra Vägen. ”Drottningen i kassan” är Erika Peterssons alias när hon skriver om olika observationer från sitt arbete i kassan på en mataffär. Det är en humorbok men som bra humor skymtar mycket tänkvärt fram.

Vi får höra om hur kund efter kund säger samma förutsägbara saker (en triss med vinst tack), om märkliga människor som passerar genom butiken och framförallt det jag tänkte passade att tänka på här, hur man blir bemött som kassapersonal.

Utifrån det som skrivs är det vanligt att bli väldigt nonchalant bemött, förminskad där man antas göra ett enkelt arbete men som i verkligheten är både tungt och utmanande. Jag antar att detta gäller för många andra yrken också där service så att säga är huvuduppgiften.

Jag fick en del att tänka på även om jag efter bästa förmåga försöker bemöta alla jag möter med respekt. Det är en fin inblick i hur saker ter sig från andra sidan kassaapparaten och en uppmaning att fundera lite på vem som egentligen sitter där.

Läs gärna boken, jag tycker den är rolig.

Vad har du för funderingar kring detta med bemötande och vilka människor det kan vara alltför lätt att ta för givna? Skriv en kommentar!

Kommentarer

4 svar till ”Drottningen i kassan”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Nästan alla relationer mellan kund, klient, patient mm och en professionell människokontakt (kassörskan, läkare, handläggare, präst,…) utmärks av samma asymmetri där ”kunden” har sin kanske enda kontakt under en lång tid och ”proffset” redan har mött femtioelva liknande ”idioter” och nu kommer en till… En utmaning för båda sidor!

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jo och tänkvärt att det kanske är så att vi tycker om att göra om alla sorters relationer till kundrelationer i dessa tider just för att kunden har ett sådant övertag.

  2. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Innan vi dra off line till fjällen to – sö tips om en läsvärd artikel som inte räds svåra frågor:
    https://www.sandaren.se/ledare/anger-kravs-forlatelse

  3. Profilbild för Rebella
    Rebella

    Kunden har alltid sånt övertag? Det kan ses från två sidor, det. Beror lite på.

    Du menar att det finns andra synsätt än uppdelningen proffs-kund där ”kunden” inte har samma övertag? Förtydliga gärna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.