• Vandra Vägen
  • Mjukis-Jesus intåg på film och 9 blandade tankar på palmsöndagen

Mjukis-Jesus intåg på film och 9 blandade tankar på palmsöndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. För några månader sedan tåtade jag ihop den här filmen tillsammans med barnen, inspirerad av möjligheterna med mellandotterns radiostyrda kameleont och några nyliga försök med att klippa film. Igår lade jag ut den på Facebook (och nu också här!) och jisses vad det blev delningar och grejer. Väldigt roligt förstås!

3. Den passar ju bra nu när det är palmsöndag och vi firar Jesu intåg i Jerusalem på en åsna. Själv ska jag leda gudstjänst i Ljungsarp (9) och Nittorp (11) så kommer du dit så ses vi. Under tiden ska min äldsta dotter sjunga i Ulricehamns kyrka med sin kör så där hade jag också gärna varit.

4. I veckan som gått har vi haft påskvandring sammanlagt 15 gånger för alla skolbarn i skolorna i församlingen. Det har varit väldigt roligt (men man blir ju trött av det också förstås) och faktiskt har det också varit tankeväckande inför påsken att få återberätta berättelsen om och om igen. Man fortsätter att komma att tänka på nya saker hela tiden.

5. Så det har fått prägla bland annat predikan idag, den kommer hit på bloggen imorgon som vanligt.

6. Ikoner och bilder för palmsöndagen är ofta lustiga. I regel är det barn med och lustigt nog ska de gärna sitta i träd, som på bilden ovan (eller är det en sammanblandning med berättelsen om Sackaios?). Petrus (som går bakom Jesus) ser ofta väldigt sur ut har jag märkt, eller så gör han bara det på alla bilder?

7. Min fru har sett på dokumentär om svarta hål så nu pratar vi efter bästa förmåga om rumtid och gravitation och allt sådant. Rymden är nästan för fascinerande egentligen. Man får svindel av att försöka förstå storlekar och avstånd därute.

8. I veckan som kommer ska jag nog lyckas ha lite påsklov tillsammans med barnen (nåja, någon dag i alla fall) men också förbereda allt som ska ske inför påskens alla gudstjänster. Hoppas att du som läser får en härlig stilla vecka och med tiden en verkligt glad påsk med stor uppståndelse!

9. Vad gör du idag? Skriv en kommentar och berätta!