8 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare, och glad fortsättning på påsken!

2. Idag ska jag till Grimsås och fira ekumenisk gudstjänst vid den i övrigt ganska ekumenik-ovänliga tiden 9.00. Sedan till Nittorp för att fira gudstjänst och mycket enkel mässa tillsammans med våra barnkörer klockan 11. Kommer du dit så ses vi!

3. Igår skulle vi ha inlett kanotsäsongen här hemma men så blev det sedan inte. Jag är ändå glad över regnet som föll över både onda och goda under eftermiddagen.

4. Denna söndag tänker jag också alltid på ringaren i Notre Dame som enligt berättelsen blev hittad på katedraltrappan som barn denna dag och därför fick sitt namn ”Quasimodo” efter dagens namn ”Quasimodogeniti” (min latin är ju inte så bra men det borde betyda något o stil med en andra födelse?).

5. Det är förstås väldigt mycket tankar som väcks efter detta med Notre Dame över huvud taget. Mest känner jag nog att jag inte riktigt förstår hur en kyrka kan ha så otroligt stor plats i sekulariserade människors hjärtan.

6. Denna dags textläsningar gör förresten att den är en dag för misslyckade lärjungar att återvända till sin herre och få börja om. Må så ske.

7. Jag har fyra slags lekdeg i bilen för att använda i dagens gudstjänster. En präst behöver alltid många slags konstig rekvisita.

8. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!