Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Hela gamla testamentets i 9 steg!

Inspirerad av Rebella tar jag nu itu med något jag tänkt göra länge. Med bibeln (som med allt annat) är det så att det är lättare att förstå om man får sammanhanget klart för sig. Detta är förvisso ingen guide till hela gamla testamentet (GT) (där finns ju också många psalmer och ordspråk och allt möjligt) men väl till tidslinjen genom det. För tydlighetens skull har jag delat upp det i 9 delar!

 

1. Urhistorien (skapelse, syndafall, syndaflod och ett högt torn i Babel)

Bibeln börjar med att Gud skapar himmel och jord, följt av berättelserna om Adam och Eva, Kain och Abel, Noa och arken och berättelsen om Babels torn. Tillsammans kallas de här texterna som utgör kapitel 1-11 i första mosebok för ”urhistorien”. Det handlar om hela mänskligheten och stilen är vad vi kanske får kalla mytologisk.

 

 2. Patriarkberättelserna

Sedan fortsätter första moseboken med berättelserna om Abraham som bryter upp för att bli stamfader till ett eget folk, följt (långt om länge) av berättelserna om hans son Isak och ännu senare Jakob. Jakob får en mängd söner (12 stycken) som blir anfäder till Israels tolv stammar. En av de här tolv är Josef. Berättelsen om honom är ganska omfattande och nästan som en liten miniroman men han räknas inte till de tre patriarkerna (Abraham, Isak och Jakob). Hittills handlar allt om dessa enskilda personer. Josef blir såld till slav av sina bröder och fortsättningen som följer är att hela släkten flyttar till Egypten och bor där i århundraden.

 

 3. Uttåget och Toran

Med tiden har israeliterna dels blivit väldigt många, dels blivit slavar under farao i Egypten. Gud sänder Mose till att befria folket och efter många turer lämnar de landet och vandrar 40 år genom öknen. I öknen slöt Gud förbund med dem att de för alltid ska vara hans folk och gav dem en mängd bud för att påminna om detta (10 av dem är extra kända). Om allt detta läser vi i 2-5 mosebok.

 

 4. Josua och domarboken

Sedan följer ännu mer dramatik. Mose efterträdare Josua för folket in i det utlovade nya hemlandet. De erövrar det (Josuaboken är känd som en svår bok för att den är så blodig) och delar upp det så att varje stam har sitt eget område. Men egentligen är folket fortfarande ganska sårbart och oorganiserat och under ständigt hot från de mäktiga filistéerna i väster. I kristider träder en rad av gud utvalda ledare (som kallas för domare) fram och leder folket. En del väldigt kända namn här såsom Gideon, Debora och Simson. Sist i raden finns en viss Samuel. Detta läser vi om i Josua och Domarboken.

 

 5. Kungatiden, det enade riket

Men folket är missnöjda och vill ha en kung som andra folk. Samuel får smörja Saul till kung men därefter blir David kung, följd av hans ätt. Kungarna kämpar mot alla yttre fiender och David och Salomo ser också till att templet i Jerusalem blir byggt. Detta läser vi om i Samuelsböckerna.

 

 

 6. Det delade riket

Men det går fort illa med enheten. Redan Davids barnbarn lyckas bli osams så att riket splittras i ett sydrike (juda) och ett nordrike (israel). Kungarna är dåliga och de coola profeterna Elia och Elisha får försöka hålla ordning på dem. Nord och syd är i luven på varandra och blir även ansatta av yttre fiender. Nordriket Israel går under då det mäktiga assyriska riket erövrar det. Senare faller även sydriket Juda under det babyloniska riket (assyriernas efterträdare som världsmakt). Detta läser vi om i kungaböckerna och en hel massa av profetböckerna hör hemma i denna tid.

 

 7. Fångenskapen i Babylon

Babylonierna hade som strategi att flytta om folk för att söndra och härska. Det judiska folket (åtminstone eliten av dem) fördes därför bort till Babylon där de fick jobba för kungen. Här utspelar sig till exempel Esters bok och Daniels bok. Detta var en väldigt viktig tid för hur hela den judiska tron utvecklades i och med att man inte längre hade templet kvar och fick koncentrera sig på att få ordning på sina berättelser. Detta läser vi om i en del andra profettexter med mera.

 

 8. Återvändandet hem

Till slut får de förvisade återvända från fångenskapen och försöka bygga upp Jerusalem och templet igen. Detta läser vi om i Esra och Nehemja. Det blev dock inte lätt och folket var alltjämt underlydande under främmande makt.

 

 

 

 9. Väntan på Messias

Det vi kallar gamla testamentet har sedan något av ett öppet slut i och med att det finns lösa trådar kvar. Det talas om ”messias” som Gud ska sända för att befria folket och upprätta ett fredsrike. Detta ska ske någon gång i framtiden och är förstås en viktig del i hur allt detta fortsätter in i nya testamentet i den kristna bibeln.

 

Det var allt!

Eller i alla fall den väldigt korta versionen. Det finns en rad bibelböcker som inte riktigt passar in i detta men detta är den historiska linjen genom vårt gamla testamente i väldigt stora drag. Hoppas det var till nytta för dig!

Kommentarer

14 svar till ”Hela gamla testamentets i 9 steg!”

  1. Profilbild för Lena P

    Tack! Mycket enkelt och bra förklarat.

  2. Profilbild för Karin Johansson
    Karin Johansson

    Tack för historielektionen.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Tack Karin! Och roligt att du hittat hit!

  3. Profilbild för Rebella

    Det är alltså Debora där med domarklubban.
    .
    Josuas bok är således den man ska sätta i handen på ateister :p Jag har nog aldrig läst nåt ur den. Att det borde bli en blodig erövring har jag förstått, men visste inte att det faktiskt finns skildrat … håhå jaja.
    .
    De lösa messias-trådarna. Finns de så mycket i GT, egentligen? Eller bör vi kanske säga att de finns i GT, läst med kristna ögon, men har ingen framskjuten plats i Tanakh?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Josua är nog mest hårdsmält för många. Jag skulle ändå säga att messiasförväntningarna finns där för alla, judarna går ju som bekant och väntar på messias alltjämt.

  4. Profilbild för Rebella

    Judarna idag bryr sig väl inte jättemycket alls om Messias?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Inte så väldigt kanske. Det var faktiskt en bra sak att fråga när jag nu snart ska till synagogan igen.

  5. Profilbild för Anna-Karin
    Anna-Karin

    Håller med Lena och Karin – så bra beskrivet! Har i år (avbrutet av faste- och påsktiden fram till pingst då jag läser NT) för första gången verkligen bestämt mig för att ta itu med GT – ska läsa mig igenom från början till slut. Eftersom jag är en fotnotsnörd tar det verkligen sin tid – men oh! så intressant det är. Gör mig ingen brådska utan ”tillåter” mig själv att gå tillbaka, leta upp, nosa vidare etc. Och jag trodde väl aldrig att det skulle vara, faktiskt, så kul!

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Härligt! Och förstås väldigt bra att ta det i sin egen takt och kolla upp saker längs vägen. Har du kommit långt?

  6. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Mycket bra sammanställning 🙂

  7. Profilbild för Rebella
    Rebella

    Första Mosebok innehåller väldigt stor andel av de stories som ständigt återkommer. Om 2-5 Mos eg. har ett och samma tema är det ju väldigt många fler sidor per tema, om vi säger så.
    .
    Ska vi skylla på att 1 Mos är från tiden då saker traderades muntligt? Då kommer saker bli korta, koncisa och memoreringsvänliga.
    .
    Vad gör du förresten i den lokala synagogan? Ägnar dig åt fikadialog? (religionsdialog via gemensamt fika. Ordet skapat utifrån den liknande, åtminstone i somliga kretsar existerande termen fikumenik.)

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      1-5 mosebok är en helhet förstås (5e står lite vid sidan av och repeterar de andra) men tempot går ju ner rätt bra när det ska varvas med långa långa sjok med budord. Annars var det nog traderat på liknande sätt. 1 mosebok är extra viktig på många sätt, inte minst så sätter den scenen för mer eller mindre allting som dyker upp igen längre fram i bibeln.

      Vi ska till synagogan med konfirmanderna om en vecka. Vi har varit där en gång tidigare och det var väldigt intressant på alla sätt. Jag har dock kommit på senare att jag missade fråga så mycket om hur de firar sabbaten. Och nu har jag ju några frågor till att ta upp om konfirmanderna råkar bli blyga för att fråga eller så.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.