10 blandade tankar på pingstdagen

1. Glad söndag och hänryckt pingst kära läsare!

2. Idag ska jag leda pingstgudstjänst i Dalstorp  (11) med gospelkör och allt, och sedan är det sommarfest efteråt med mat och en hel hög märkliga inslag. Kommer du dit så ses vi!

3. Och så ska jag döpa ett litet barn i min egen släkt på eftermiddagen. Det ska också bli fint det.

4. Jag har förstått att pingstafton förr var den stora vigseldagen. Det skulle i alla fall stämma för mig i år för igår vigde jag två brudpar. Det är över huvud taget (lite väl) mycket som händer just nu i församlingslivet.

5. Min telefon dog för några dagar sedan. Det går faktist väldigt bra att klara sig utan telefon, utom då när man faktiskt vill kommunicera något till någon, då känns det genast väldigt omständigt. Och nådd kan man ju inte heller bli. Jag känner mig ändå glad att upptäcka att det där mobilberoendet nog inte är så stort som jag tänkt ibland.

6. Det är svårt att predika på pingstdagen. Jag tror det är för att allt detta med den heliga Anden trots allt är ett mysterium som det känns förminskande att sätta ord på. Det vore väl egentligen bättre att fokusera på bön och lovsång eller något sådant en dag som denna.

7. Men med det sagt så kommer förstås en predikan upp här på bloggen imorgon.

8. Det känns på något sätt i kroppen att det börjar vara semestertider. Det är om inte annat motigare att arbeta på helgerna när sommaren plötsligt kommer. När bara skolan slutat hoppas jag det går bättre att hitta tider för att ge sig ut i skogen med barnen på.

9. Apropå det så har vi hämtat hem kanoten och inlett kanotsäsongen. Både onsdag-torsdag-fredag har den varit i vattnet på olika turer. Bäst är att paddla med barnen, då blir även en liten tur jag egentligen gjort hur många gånger som helst plötsligt ett äventyr i vildmarken. Man ska bli som ett barn som Jesus säger.

10. Hur har du det denna pingstdag? Skriv en rad och berätta!