10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är jag också ledig. Det där med semester är inte så dumt. Får se om jag lyckas ta mig till närbelägen kyrka idag. Välkomna annars till Dalstorpsgudstjänsterna, det är unga duktiga musiker med och allt!

3. Vi tillbringar dessa dagar med att göra saker som egentligen är alldeles för jobbiga för min fru, nu i nionde månaden. Som att vandra i Tiveden (där det plötsligt dök upp tranemobor) och cykla runt halva visingsö. Jag tror inte jag hetsat henne till det väldigt mycket.

4. Det är ju kristi förklarings dag idag. En väldigt fin och viktig dag i kyrkoåret. Leta runt på bloggen så hittar du nog mycket gamla predikningar och annat runtom här.

5. Det är i alla fall inte en dag som är till för att gå runt och förklara allt som har med Jesus att göra (fast det måste vi ju göra betydligt mer än nu), snarare handlar det om att det finns saker vi inte kan förstå förrän Jesus visar dem för oss själv. Att Jesus som vandrade i damm och svett är samme som den av evighet födde Sonen hos Gud.

6. Det är verkligen en rikedom att få leva med de här bibeltexterna och gräva vidare i dem år efter år. Jag tror många tänker sig bibeltext ungefär som tidningsnotiser, att man läst vad som hände och sen är det klart men bibelns texter är ju till för att meditera över och vända och vrida tills de blir en del i hur man ser på världen.

7. Kanske mer som det funkar med texter hos någon som älskar sin favoritsångares ord mycket? Eller någon som hela tiden funderar vidare på vad de läst i Harry Potter? Fast annorlunda förstås.

8. Varje kväll tänker jag att jag skulle kunna blogga lite också men det är trögt just nu. Barnen somnar sent och det ena med det andra. Det kommer andra tider.

9. Jag är nöjd med det här blandade vädret. Och jag tycker man får säga att det är väldigt representativt för svensk sommar.

10. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!