1956 års predikoturer

Vår vaktmästare Birgitta hittade för en tid sedan detta häfte i Nittorps kyrka. Det är precis vad det står på, SAMTLIGA gudstjänsttider i det som då var Kinds kontrakt (sju pastorat med andra ord!).
Nuförtiden brukar vi sätta ihop gudstjänsttider under stor vånda inför varje termin och kämpa med att det ska passa ihop någorlunda men tydligen var det en helt annan framförhållning 1956.

Det lilla häftet börjar med en utläggning (av vad som måste vara kontraktsprosten? Yngve Kullvén) om de olika delarna i kyrkoåret. Därefter kommer ett sådant här uppslag för varje församling (vi tittar givetvis på Dalstorps pastorat):

Det här var innan det fanns någon kyrka i Grimsås men det är ändå i regel väldigt många gudstjänster, ibland 5 på en söndag. Så fanns det också både kyrkoherde och komminister på den tiden. Gudstjänsttiderna varierade mellan 10, 13.30, 16, 17, 18 och 19.30(men då är det passionsandakt det är fråga om, notera att julottan var 5.30!). En annan sak man kan fundera på är det där med hur ofta det firades nattvard (markerat med * här, precis som det fortfarande var när jag började). Intrycket är att nattvardsgångerna var väldigt ojämnt spridda men framförallt ofta väldigt glesa mot vad de är nu. Det var till exempel inte nattvard en enda gång mellan skärtorsdag och kristi himmelsfärdsdag.

Annat spännande är att det står utskrivet var kyrkoherden respektive komministern ska hålla husförhör. Denne sed var fortfarande levande vid tiden uppenbarligen.

En annan intressant sak är att det står om när det är kollekt till Svenska kyrkans hednamission (senare SKM, och numera ACT Svenska kyrkan) och till kyrkans prydande. Pastorsexpeditionen är öppen helgfria fredagar 10-12 och (!) 18-19.

Sedan avslutas hela häftet med en tabell där samtliga sockenkyrkor är uppställda med hur mycket kollekt som samlats in där till de (inte så många olika) kollektändamålen. Det finns där också en ruta för ”frivilliga kollekter” och framförallt; KOLLEKTÖRE PER INVÅNARE FÖR ÅRET INNAN! Här kan man alltså läsa ut vilka sockenbor som var givmildast under året. Lite som ett slags tävlingsresultat kan det tyckas. Hur gick det då för mina församlingsbor i detta? Jo Ölsremmaborna var faktiskt överlägset generösast i hela kontraktet genom att i snitt skänka 7 kr och 85 öre per person. Lägst i kontraktet låg Ullasjö med 1 kr och 9 öre per pers.

I tider då vi kämpar med att få ut information om gudstjänster och annat som händer i församlingarna till ibland rätt ointresserade medlemmar kan man slutligen konstatera att häftet inte på något sätt var gratis. Det fick man köpa för 75 öre.

Väcker detta några tankar i dig om kyrkan förr och nu? Skriv en rad och berätta!