8 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är jag också på konfirmandläger, med konfirmanderna i Länghem som jag också har hand om i år. Vi hålls i hembygdsgården i Månstad och leker lekar och täljer vandringsstavar och lär oss hitta i bibeln och sådant. Klockan 15 ska vi avsluta med mässa i kyrkan, kommer du dit så ses vi!

3. Temat för denna söndag är ”döden och livet” och predikan kommer i vanlig ordning på bloggen imorgon. Det blir mycket om nattvarden i den eftersom vi gått igenom om det på lägret.

4. I samband med att vi letat lämpliga namn till bebisen har jag fått titta lite närmare på släktträdet. Det är fint på många sätt men apropå detta med död och liv så finns det mycket som väcker eftertanke. Min far pekade ut en man där som var den ende av 7 eller 8 syskon som levde till vuxen ålder, och jag tror inte föräldrarna levde så länge heller.

5. Över huvud taget är det gripande att se sådär 4-5 generationer bakåt i tiden och hur korta liv många levde. En och annan blev förstås gammal men omkring 60 år var en vanlig livslängd. Och säkert innehöll livet enahanda kost och hårt arbete. Vi lever verkligen i ett så mycket rikare land idag.

6. Jag har ytterligare några dikter på gång. Det känns väldigt roligt.

7. Vi har i regel samlat in konfirmandernas mobiler när vi träffats. Det är påtagligt hur oroliga de blir utan fast det förbättrar i alla fall närvaron där och då. Fast det här är nog samma för många vuxna egentligen.

8. Vad gör du idag? Skriv en rad och berätta!